Skip eid av Midsund-rederi kolliderte

Flere marokkanske sjøfolk skal være døde eller savnet etter at et skip fra Midsund-rederiet Sjøvik kolliderte ved den sørlige delen av Vest-Sahara lørdag morgen.

Fram til 2006 gikk Midøy Dakhla under navnet Midøy Viking. Den gang var båten heleid av Midsund-rederiet Sjøvik. Her er båten fotografert under nordsjøfiske før flyttingen til Afrika. 

Informasjon fra Marine Traffic.com viser den sist oppgitte posisjonen til Sjøvik-tråleren. 

Utenriks

Det melder lokale marokkanske medier ifølge VG.

Tråleren Midøy Dakhla kolliderte på vei inn til havna i Dakhla lørdag morgen med den marokkanske fiskebåten Taouss, ifølge flere lokale medier.

Det er Midsund-rederiet Sjøvik som eier tråleren, gjennom et lokalt selskap. 

– Minst to omkommet

Hvor mange som er omkommet eller savnet fra den marokkanske båten er foreløpig uklart, men ifølge lokale medier sank båten etter sammenstøtet.

Det marokkanske nyhetsbyrået MAP opplyser at to personer er bekreftet omkommet, og at mellom tolv og atten sjøfolk ble reddet opp av sjøen i live. Fartøyet skal ha hatt et mannskap på 35 personer.

En rekke mindre båter deltok i arbeidet med å redde opp de sjøfolkene etter kollisjonen som skjedde ved daggry. Situasjonen blir derfor beskrevet som uoversiktlig.

Ingen skadd fra tråleren

Hugo P. Matre i advokatfirmaet Schjødt forteller at skipet hadde norsk kaptein og norsk styrmann. Smp.no vet at minst én av disse er fra Nordvestlandet.

Etter det Matre har fått opplyst, er ingen av mannskapet om bord i Midøy Dakhla skadet.

– Det er en veldig alvorlig situasjon, uavhengig av årsaksforhold med fatale konsekvenser for båt og mannskap. De er sterkt preget av det som har skjedd, sier Matre til smp.no.

– Rutinene er fulgt

Rederiet er foreløpig avventende med å konkludere om årsaken og hendelsesforløpet.

– I respekt for den videre oppfølgingen vil vi avvente med å konkludere om årsaken til hendelsen, men våre undersøkelser viser at interne prosedyrer og internasjonale sjøfartsregler er fulgt - og det er ikke reist innsigelser mot det norske skipet, påpeker han.

De har heller ikke avdekket teknisk svikt ved tråleren. Lokale myndigheter har lørdag vært om bord i fartøyet og hatt kontakt med rederiet.

Krevende innseiling

Det var stor forskjell i størrelsen på båtene. Mens den norskeide tråleren er nær 70 meter lang, var fartøyet den kolliderte med, en langt mindre kystbåt.

Manøvreringsforholdene inn til havnebyen er krevende med et mudret parti hvor større båter kan ta seg inn til havn. Samtidig er det sterke strømmer på stedet.

– Det gjør at handlingsrommet for en båt av denne størrelsen er begrenset, sier Matre.

Tråleren har 200-300 anløp av havnen årlig, og har ikke tidligere vært innblandet i et slikt type uhell.  

Kontroversielt fiske

Styreleder og daglig leder i Sjøvik har reist nedover lørdag. Eierskapet til båten er et såkalt joint venture fordi det er krav om lokalt eierskap. Det er derfor Sjøvik Marokko som eier båten, og i dette selskapet er det norske rederiet i mindretall.

Fisket utenfor kysten av Vest-Sahara er kontroversielt og har høstet kritikk fra menneskrettsorganisasjoner, som påpeker at landområdet er okkupert av Marokko.

Sjøvik har handlet lisenser med Marokko for å få fiske i området.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Utenriks