Barnebarnet til Ålesunds ukjente komponist: – Fantastisk og sprøtt

– Å stå her i dag er fantastisk og fullstendig sprøtt. Hjemme hos oss var eiendelene etter ham gjemt bort i en krok i kjelleren.

Ikke bare idyll Bildet av farfar som spiller for meg og søsknene mine ser mer idyllisk ut enn tilfellet var. For oss var farfar en ganske fjern og litt skummel skikkelse, fortalte Lars Marius Ulfrstad i sitt innlegg på Scandic Parken. Både han og søsteren Anneline uttrykte stor takknemlighet over forskningsarbeidet som nå gjort på farfaren deres.   Foto: Ticiane Oliveira

Gave Lars Thomas Holm fikk komponistens dirigentstokk i gave fra hans takknemlige barnebarn.   Foto: Ticiane Oliveira

Fakta

Marius Moaritz Ulfrstad (1890–1968) fra Ellingsøy var en av de betydeligste unge norske komponistene i mellomkrigstida.

Han var elev av Maurice Ravel og Ottorini Respighi og verkene hans ble framført av blant andre Herbert von Karajan med Svensk Radioorkester.

Han har skrevet hundrevis av verk, deriblant over 600 romanser og sanger, den mest kjente er «Tyteberet».

pluss

– Til tross for at han bodde bare 10 minutters gange fra oss, i tårnet sitt på Karl Johan, så vi ham veldig sjelden. Vi visste han var komponist og kjente «Tyteberet opp på Tuva» og «Symra» men det var alt.

Det sa Lars Marius Ulfrstad, barnebarnet til Ålesunds ukjente komponist, Marius Moaritz Ulfrstad fra Ellingsøy, under gårsdagens Ulfrstadkonferanse. 

Hadde suksess

Hit kom han sammen med andre slektninger av komponisten, for å høre om arbeidet musikkforsker og dirigent Lars Thomas Holm har utført i samarbeid med Riksarkivet og Nasjonalbiblioteket for å samle materialet om og av den produktive komponisten.


Ålesunds ukjente komponist

Marius Moaritz Ulfrstad var en entusiastisk sunnmørspatriot og en av mellomkrigstidas mest populære norske komponister. Så førte dramatiske hendelser i livet hans til at han nesten ble glemt.

 

Komponisten bodde mesteparten av sitt liv i Oslo og på Hvalstad i Asker. I mellomkrigstida hadde han stor suksess både i utlandet og her hjemme, men dramatiske hendelser gjorde at han mer eller mindre gikk i glemmeboka etter krigen. En eksplosjon hjemme på kjøkkenet der begge hendene ble forkrøplet var en av dem. At han fikk en straffereaksjon, dog relativt mild, fra Norsk Komponistforening for å ha skrevet sanger for NS i 1934 og ble stemplet, var en annen.

Skammet seg og var stolt

Barnebarnet Lars Marius var bare liten gutt da bestefaren døde.

– Far både skammet seg og var stolt av sin far. Og jeg husker han sa at «noen burde sett på hva han har vært», sa barnebarnet i sitt ærlige innlegg.

– Hjemme var det taust om Marius Moaritz, forteller grandnevø og ålesunder Jan Martin Haagensen.

Slekt Fra høyre i rekka i midten sitter barnebarnet Anneline Ulfrstad, nummer tre og fire fra høyre er Ingunn Landro og Liv Landro, barnebarn til komponistens søster Lina. Grandnevø Jan M. Haagensen ytterst.  Foto: Ticiane Oliveira

 

Overtok barndomshjem

Liv og Ingunn Landro, barnebarn av Marius Moaritz søster Lina, har vokst opp utenfor Bergen, men har overtatt komponistens barndomshjem på Bøen på Ellingsøy. De har et annet bilde av bestefaren.

– Vi har kun hørt positive ting, familien var veldig stolt av komponisten sin, hevder Liv Landro.

Helgapraten med Lars Thomas Holm:

Dirigent, men ingen despot

En ungdomsskolelærer frarådet Lars Thomas Holm å begynne på musikklinja, han sa han aldri kom til å overleve en dag som profesjonell musiker. Så feil kan man ta.