– Sunnmøre blir en filial

Grytten frykter arbeidsplasser forsvinner i Ålesund

Ola Grytten frykter at Sunnmøre blir en filial underlagt storkapitalen. At den maritime klyngen er i ferd med å rakne og at det blir uhyre vanskelig for de gjenværende offshorerederiene.

Bekymret Professor ved Handelshøyskolen i Bergen, Ola Grytten, er bekymret for Sunnmøre etter salget av Farstad Shipping. Den maritime klyngen kan ryke, frykter Grytten. Arkivbilde  Foto: Per Ove Stige

pluss

Farstad går sammen med Kjell Inge Røkke og John Fredriksen

Farstad Shipping med ny kriseplan som gir Røkke og Fredriksen kontroll med rederiet.

Professoren ved Handelshøyskolen i Bergen tegner et dystert bilde for Sunnmøre etter at Farstad Shipping nå blir slukt av Kjell Inge Røkke og Jon Fredriksen.

At hovedkontoret legges til Solstad Shipping i Skudeneshavn på Karmøy, tror Grytten fører til at en rekke arbeidsplasser i Ålesund ryker.

– På sikt er jeg redd for at det vil skje. Hovedkontorfunksjonen er uhyre viktig. All erfaring viser at hovedkontorene drar til seg arbeidsplassene, påpeker Grytten.

– Billig penge

Resultatet av dette frykter han blir at Ålesund og Sunnmøre blir en filial. At regionen blir stående uten hovedkontorene til de tunge aktørene inne fiskeri, oppdrett og maritime selskaper.

– Ålesund har unngått å bli en fillialby, men nå ser vi at storkapitalen kjøper opp selskapene på Sunnmøre. Det er ofte det som skjer i nedgangstider. Da klarer ikke lokal eier å bli sittende med virksomheten og da kommer de store og kjøper seg opp for en billig penge, påpeker Grytten.

– I kombinasjon med den bebudede nedbemanningen i Rolls-Royce er dette en veldig alvorlig situasjon for den maritime klyngen på Sunnmøre, mener Grytten.

(saken fortsetter under)

Kontroll John Fredriksen og Kjell Inge Røkke vil være de største eierne i det sammenslåtte rederiet Solstad Farstad.   Foto: NTB Scanpix

Les historien om Farstad

Farstad er det eldste og største offshorerederiet på Sunnmøre.

Lunken opptur på børsen

Dette mener analytikerne om ny offshoregigant

Aksjekursene for de tre offshorerederiene skjøt i været - men analytikerne er delt i sine meninger.


Vanskelig for andre

Han tror også at det nye gigantrederiet kan gjøre det svært vanskelig for de mellomstore supplyrederiene som er igjen.

– De som var regnet som mellomstore er nå brått blitt veldig små. Det er ikke tvil om at dette nye rederiet vil få svært stor markedsmakt, sier Grytten.

Les siste om Farstad på smp.no

Det i kombinasjon med en solid kapitalbase i ryggen, kan gjøre tilværelsen uhyre vanskelig for den gjenværende rederiene på Sunnmøre.

– Jeg tror verken Per Sævik eller Stig Remøy er særlig glade for dette. I nedgangstider er det krevende å være et mindre rederi når en får en så stor konkurrent, sier Grytten.

Nødvendig restrukturering

Grytten ser samtidig positive sider ved fusjonen.

– Farstad-familien vil fortsatt sitte med en eierpost i et svært stor rederi. For næringen som sådan er større enheter viktig for at en skal kunne gjennomføre den restruktureringen som er helt nødvendig, påpeker Grytten.