– Veldig sjeldent. Og et enormt materiale. Det finnes ikke noe lignende funn, i alle fall ikke på Sunnmøre, ikke i så stort omfang, sier historiker Stein Arne Fauske, som nylig fant brevsamlingen mens han jobbet med arkivet på Aalesunds Museum.

– Kjempeverdifullt. Dette er en viktig gjenoppdagelse, sier historiker og museumsbestyrer Torbjørn Akslen.

– En kulturhistorisk sensasjon! mener historiker og forfatter Aud Farstad, som skrev om den til nå ukjente operasangeren i en artikkel i Sunnmørsposten 8. mars i år.

Jobben med å gå igjennom alle brevene blir svær. Til nå har Fauske, som for tida jobber på et prosjekt for Ålesund Museum der han registrerer og ordner innhold i arkivet, brukt flere timer på bare en del av den første av 10 mapper.

Mange av brevene er fra foreldrene til Wilhelmine, nest yngst i en søskenflokk på 10. Det er yngstemann, Gyda, som har levert inn brevene til museet, etter Wilhelmines død i 1938.

Det første brevet er fra moren til Wilhelmine, 10 år.

– De tilhørte sosieteten i Ålesund, faren som kom fra Trondenes var sorenskriver på Nordre Sunnmøre, mens moren som het Øwre kom fra Molde.

– I 12-årsalderen ble Wilhelmine sendt til Vestnes for å få en borgerlig oppdragelse, og noen av brevene er fra barn hun ble kjent med der. Brev fra barn på 1800-tallet er sjelden vare, de ble ikke tatt vare på. Det samme gjelder brev som kvinnene skrev, sier Fauske.

POPULÆR Wilhelmine Holmboe var kjent både for sin vakre sangstemme og sin skjønnhet. Grafikk: Evald Hansen.

Etter konfirmasjonen i Ålesund ble Wilhelmine sendt til Kristiania for å utvikle sangtalentet sitt, og her gjorde hun det godt. Ett av brevene i samlingen er skrevet til Magdalena Thoresen (Henrik Ibsens svigermor) som da bodde i København.

I brevet skriver Wilhelmine at hun ønsker å ta musikkutdanning i København, og er på jakt etter et sted å bo.

Etter fem års utdanning i Paris reiste Wilhelmine ut i Europa, og mange av brevene er fra venner og kjente i de ulike landene.

Henrik Ibsen rådet henne seinere til å prøve lykken i Stockholm, hvor hun også gjorde suksess og omgikkes de kongelige.

To av brevene i samlingen er fra Edvard Grieg, antakelig fra 1870-tallet.

– Han var pessimistisk med tanke på hva slags mottakelse musikken hans ville få i Norge, og Wilhelmine tok på seg jobben med å formidle den på ei rekke konserter, både i Norge og i utlandet, forteller Farstad. I brevene svarer Grieg blant annet på hva han synes hun skal synge på konsertene.

Wilhelmine Holmboe var kjent både for sin vakre sangstemme og sin skjønnhet. Grafikk: Evald Hansen.