14-åring reiste alene, ble tatt av flyet og brukte 16 timer på reisen

SAS beklager: – Det skulle ikke skjedd.

DIREKTERUTE BLE MELKERUTE: Charlotte Germundson Husebye (14) skulle reise med direktefly til Split, Kroatia. Men flyet ble skalert ned og Charlotte ble tatt av flyet og måtte ta en skikkelig melkerute for å komme ned. Moren er rystet over at SAS kunne ta en så ung person av flyet.   Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix og privat

reise

Charlotte Germundson Husebye (14) fra Oslo skulle reise med et direktefly til Split i Kroatia lørdag morgen. I Kroatia ventet seilferie sammen med familievenner. Hanne Germundson fulgte datteren til passkontrollen på Oslo Lufthavn og tok adjø der.

Et kvarter før avreise fikk 14-åringen beskjed om at hun og noen få andre passasjerer ville bli booket om. De fikk utdelt noen hundrelapper i matkuponger og 400 euro (rundt 3700 kroner) i kompensasjon for forsinkelsen de ble utsatt for.

FREMME TIL SLUTT: Charlotte Germundson Husebye skulle møte familievenner i Kroatia og reise på seiltur. Flyreisen ble litt lenger enn planlagt, men hun kom seg til slutt ned.  Foto: Privat

Charlotte endte med å fly fra Oslo til Stockholm, deretter via München til Kroatia. Seilturen måtte utsettes en dag.

Reisen, som egentlig tar rundt tre timer med direktefly, tok tilsammen 16 timer.

– Det er hårreisende at de kan sette av en så ung jente. Heldigvis endte det bra, men det var ikke noe morsomt underveis, forteller moren Hanne Germundson.

– Trodde hun var eldre

Ingen i handlingsselskapet ved gaten tenkte på at Charlotte var så ung, de trodde hun var minst 18 år.

– Hun reiste ikke på ungdomsbillett, og da kommer det ikke frem alder noe sted. Men dette var en glipp og skulle ikke skjedd, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

SKULLE IKKE SKJEDD: Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at en så ung passasjer som reiste alene ikke skulle blitt tatt av flyet.   Foto: SAS

Da det viste seg at Charlotte måtte innom München, tok SAS grep og en person møtte henne der for å sørge for at hun kom seg videre.

– Nå er datteren min reisevant så hun kan reise uten assistanse, men å være alene på en så stor flyplass uten å kunne språket, det stresset meg litt. Men der ble hun heldigvis hentet og kom seg videre, forteller Germundson.

Siden Charlotte er 14 år får hun ikke lenger barnebillett, men reiser enten på vanlig billett eller ungdomsbillett. Assistanse kan riktignok bestilles til barn som reiser alene eller til andre som har behov for det.

– Det jeg er opptatt av nå, er at flyselskapet må sørge for at slikt ikke skjer igjen. I disse tider med mange barn og unge som er på reise, så må foreldrene være trygge på at de ikke blir kastet av flyet, understreker moren.

Når et fly enten er overbooket eller en skalerer ned til en mindre flymaskin, som i dette tilfellet, må noen av passasjerene stå over. De blir dermed booket om til en annen flyvning. Melder ikke folk seg frivillig, må flyselskapet selv velge ut noen.

– Våre regler er krystallklare: Barn, eldre mennesker, funksjonshemmede og folk med videre forbindelse skal skjermes i slike situasjoner. Det blir en vurdering fra gang til gang, men her tok de feil person, sier Johansen i SAS.

Barn som reiser alene

Årlig reiser rundt 60.000 barn alene i Norge.

Barn kan reise alene fra de er fem år gamle.

Hos SAS, Widerøe og Norwegian tilbys det en tjeneste for barn som reiser alene i alderen 5–17 år på innenlandsflyvninger og for barn opptil 15 år på andre flyvninger.

For barn som er mellom 12 og 17 år gamle, er tjenesten for barn som reiser alene frivillig hos SAS. I Norwegian er tjenesten valgfri for dem mellom 12 og 15 år.

Assistansen har et ekstra gebyr. Det varierer hos de ulike flyselskapene, og fra reise til reise.

Kilde: SAS , Norwegian og Widerøe

– Flyselskapet kan kaste deg av flyet

Flyselskapene kan nekte deg ombordstigning på flyet. De kan også velge tilfeldige passasjerer som må stå over flyvningen, eller de kan friste med en pengesum for få noen til frivillig å stå over.

– Hvis du reiser til et land i EU/EØS-området, vil du ha rett på å bli tatt vare på dersom du er blitt nektet å gå om bord. Du kan velge mellom pengene tilbake for flyvningen, reise på et annet tidspunkt eller be om å bli omrutet. Du kan ha rett på mat og drikke mens du venter på at du kommer deg videre, eller hotell om du må overnatte, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

HUSK RETTIGHETENE DINE: Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet sier en har krav på økonomisk kompensasjon om en blir tvunget av flyet ved overbooking.   Foto: Ole Walter Jacobsen

En har også rett på økonomisk kompensasjon for reisen, summen er avhengig av lengden på flyturen.

– Dekker ikke kompensasjonen ekstrautgiftene, så vil du kunne få dekket ekstrautgifter mot kvittering, sier Halsos.

Det kommer inn rundt 1000 henvendelser om fly årlig til Forbrukerrådet. Hittil i år er det kommet inn 646 spørsmål fra forbrukere som har spørsmål om fly. For et par år siden utviklet de en rettighetsside hvor en selv kan beregne hva en har krav på. Over 37.000 passasjerer har så langt fått hjelp til å klage til flyselskapet via Forbrukerrådets nettside og over 200.000 har benyttet seg av rettighetssiden, opplyser kommunikasjonsrådgiveren.

– Får du ikke det du har krav på, så klag først til flyselskapet. Når du ikke frem med klagen der, så kan du ta det videre til Transportklagenemnda for fly, sier Halsos.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
reise