Elkjeden har bestemt seg for at den ikke vil være en aktiv og synlig sponsor under mesterskapet i Qatar.

Det bekrefter Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge AS overfor VG.

– Vi har gjort løpende vurderinger i denne prosessen uten å ha konkludert, fordi vi ønsket å ha en løsning som ville ta hensyn både vår langsiktige samarbeidspartner TV 2 og våre egne verdier, skriver Schøyen Bergly i en e-post til VG.

Det innebærer at selskapet opprettholder investeringen på en del av de planlagte annonseplasser, uten å markedsføre seg selv.

– Vi har invitert Amnesty til å fylle disse. Det betyr at Amnesty blir synlige under mesterskapet på TV 2, slik at deres budskap blir hørt på en god måte, skriver Schøyen Bergly.

– Det har vi stor forståelse for. De har samarbeidet med oss på mange mesterskap før. Nå velger de å gi det bort, og det har vi stor forståelse for, sier Bjørn Gunnar Rossvoll, markedsdirektør i TV 2, til VG om at Elkjøp gir fra seg sin reklameplass.

– Fra vår side oppfatter vi dette som en mulighet til å nå veldig bredt ut til alle de som skal se fotball-VM på TV 2 med et budskap om å støtte arbeidet for migrantarbeiderne i Qatar, sier generalsekretær i Amnesty Norge, John Peder Egenæs, til VG.

– Det er en mulighet vi aldri hadde hatt råd til. Sånn sett gir det oss en fantastisk mulighet til å nå ut med det vi mener er et veldig viktig budskap – som det har vært før, selvsagt under, og etter fotball-VM, fortsetter Egenæs.

GLAD FOR MULIGHETEN: John Peder Egenæs, generalseksretær i Amnesty Norge. Foto: Ingeborg Huse Amundsen / VG

– Brudd på menneskerettigheter, LHBTI-personer som risikerer å bli arrestert og siktet - alt dette har jo vært kjent i flere år. Hvorfor reagerer Elkjøp først nå, tre dager før VM-starten?

– Vi tok kontakt med Amnesty for noen måneder siden, og har siden da hatt jevnlig og åpen dialog. Vi valgte å gå i dialog med Amnesty under diskusjonene om hva som ville være rett å gjøre i avgjørelsen om å sponse VM-sendingene eller ikke og har hatt en lang og god dialog med dem, skriver Schøyen Bergly.

– Hva vil dere si til folk som kaller dette et PR-stunt?

– Vi har i dialogen med Amnesty og TV 2 behandlet prosessen med konfidensialitet og profesjonalitet, noe vi også har opplevd fra deres side. Når det er sagt var vi klar over at det kunne komme spørsmål knyttet til dette, både internt blant våre 3500 kolleger og fra mediene, det var vi forberedt på, skriver hun.

Egenæs er forberedt på at det vil komme reaksjoner når Amnesty-logoen vises før VM-sendingene.

– Vi antar at noen kommer til å kritisere oss. De som er mest på at man skal boikotte disse sendingene og så videre. Samtidig vet vi at det er mange som kommer til å se på fotball-VM, og en god del av dem har kanskje ikke vært så inne i denne debatten. Da får de den servert i forbindelse med den plakaten vi kommer til å ha, sier generalsekretæren.

Rossvoll i TV 2 erkjenner at det har vært krevende å lande sponsorer til mesterskapet i Qatar.

– Vi har vært dialog med mange ganske lenge. De er jo skeptiske rett og slett. Hos oss blir det sånn at Amnesty er den eneste sponsoren. Etter omstendigheter vi alle kjenner til så er det ikke fullt så attraktivt nå, for å si det forsiktig, sier Rossvoll.

Egenæs i Amnesty Norge var ikke klar over at de nå var den eneste sponsoren til TV 2-sendingene før VG forteller ham det.

– Den eneste faren jeg ser ved det, er at folk tror vi har betalt hundretusenvis av kroner for å sponse det. Det er viktig at det budskapet kommer frem, at dette er noe vi har fått og ikke betalt for i en anledning vi bruker nettopp for å nå ut til så mange, sier Egenæs.