– Jeg ble veldig overrasket. Jeg så riktig nok de amerikanske målingene, men hadde ikke trodd det skulle komme så tydelig frem som det gjør, sier Ola Gaute Askheim i analysebyrået Opinion.

Askheim er 59 år gammel. Han har en 23 år gammel datter. Askheim og Opinion har på oppdrag av Sahr, firmaet som organiser X Games i Norge på vegne av arrangementets amerikanske eier Espn/Disney, i november gjennomført en intervjuundersøkelse blant 471 norske ungdommer og unge voksne i alderen 18 til 24 år.

Sahr ville undersøke om norsk ungdom i den smale aldersgruppen er av samme oppfatning som sine jevnaldrende i USA, der en Espn-undersøkelse viser at X Games - i sammenligning med deres andre merkevarer - sto veldig sterkt i det alderssegmentet.

Det viste de seg å være.

– Det er vår viktigste målgruppe, fordi de ser på og bruker våre sosiale mediekanaler. Men jeg hadde ikke trodd at vi skulle stå så sterkt, fordi vår mediedistribusjon i Norge ikke er særlig sterk, sier Sahr- og X Games Norge-sjef Henning Andersen.

– De unge har forlatt de tradisjonelle mediekanalene, og jeg antar at utøvernes håndtering av sine mediekanaler er årsaken til den store interessen blant unge folk, tilføyer han.

Snowboardkjørerne Silje Norendal, Marcus Kleveland og Ståle Sandbech har henholdsvis 310.00, 469.000 og 318.000 følgere på Instagram. Freeskikjører Birk Ruud har 55.000.

Den norske undersøkelsen omfatter 13 kjente idrettsarrangementer - inkludert X Games - der ungdommene er blitt stilt spørsmål angående «merkevaredimensjoner»: Kjennskap, omdømme, unikhet og relevans.

I konkurranse med blant andre blant andre Eliteserien i fotball, Raw Air (hopp), Bislett Games (friidrett), verdenscupen i Hafjell/Kvitfjell (alpint) og Obos-ligaen, ender X Games opp som vinner - kun bak vinter- og sommer-OL. Samt vel å merke rett foran e-sportens Telialigaen.

– Ungdommens evne til å kommunisere informasjon, interesser og viktige ting gjennom nye digitale kanaler slutter aldri å imponere meg, sier Ola Gaute Askheim i analysebyrået Opinion.

I henhold til deg som kalles «indekserte verdier» for merkestyrke, slik utvalget av norske ungdommer mellom 18 og 24 år ser det, er stillingen slik blant de 13 kjente idrettsarrangementene i Norge med hensyn til merkestatus og merkestyrke:

1) Olympiske vinterleker 293, 2) olympiske sommerleker 287, 3) X Games 242, 4) Telialigaen 210, 5) Holmenkollen skifestival 196, 6) Eliteserien i fotball 193, 7) Raw Air 188, 8) Bislett Games 182, 9) World Cup (alpint Kvitfjell/Hafjell) 177, 10) Obos-ligaen 163, 11) Rema 1000-ligaen (håndball) 163, 12) Toppserien (fotball kvinner) 155, 13) Fjordkraft-ligaen (ishockey) 151.

På spørsmål om det også ville være nyttig for X Games å tiltrekke seg andre alderssegmenter, svarer Ola Gaute Askheim at han ikke er helt sikker på det. Han mener ungdom historisk sett alltid har vært i opposisjon, og at de vil ha noe som er sitt.

– Det representerer en verdi i seg selv. Å stå på sidelinjen til etablerte arrangementer er noe av styrken til et «brand» som X Games. Det er litt «hemmelig», og skaper nok en attraksjon. Jeg tror ikke de på død og liv skal forsøke å spise kirsebær med de store, sier han han med tanke på hvordan X Games eventuelt skal nå andre aldersgrupper - for eksempel i øvre sjikt.