Her har Frode akkurat krasjet båten i 170 km/t: - Livet passerte i revy

Tidligere europa— og verdensmester Frode Sundsdal bestemte seg for comeback. Han endte med å krasje Formel 2-båten i 170 km/t.

45-åringen er en av Norges mest erfarne racerbåtførere, med blant annet åtte verdensrekorder i hastighet, åtte NM— gull og flere nordiske og europeiske titler, og tre VM-gull.

Russland kan bli kastet ut av EM:

Etter et opphold på noen år, der han blant annet har arrangert et stort, årlig båtrace i Tønsberg, ønsket han å satse på VM igjen.

— Jeg fikk med et team på rekordtid, og forrige helg skulle jeg debutere i sesongens første VM-runde i Finland, sier 45-åringen.

Han styrer en 16 fots båt som veier 550 kg, som går i 170 km/t på det meste, og med en motor som yter 250 hestekrefter.

Over all forventning

Oppvarmingen fant sted i det tyske mesterskapet for 14 dager siden, der han vant finalen og ble nummer to sammenlagt.

— Jeg har aldri tapt med så få poeng før, to poeng, sier han.

Har du fått med deg denne?

Deretter dro teamet til første VM-runde i Finland forrige helg.

I verdensrekordforsøket fredag fikk han fjerde beste hastighet. Det ga mersmak.

Over og ut med motoren

Under kvalifiseringen til finalen lå nordmannen i fjerde beste heat, men så skjedde det han kaller katastrofen: Han blåste motoren.

Det å kræsje en racerbåt i170 km i timen, merkes på kropp og sjel. Foto: Privat

— Selv om motoren var ødelagt, fikk jeg god nok tid til å kvalifisere meg direkte til finalen søndag. Men der måtte jeg stille sist, siden jeg hadde byttet motor på båten.Søndagens løp skulle bli av det forskrekkelige slaget.

— Det er alltid mye som skjer i det første VM-løpet av sesongen, fordi alle føler på hverandre. Min strategi ble dermed å ta starten, for å kunne komme unna. Det klarte jeg, men underveis var det likevel en engelskmann som mistet kontroll på sin båt og kjørte rett inn i meg. Vi kolliderte i en fart på 170 km/timen, sier Sundsdal.

Han og båten fikk en heftig luftetur.

- Hva tenkte du da?

— Jeg trodde det var en klisjé at livet passerte i revy, men det føltes slik. Og jeg rakk å tenke: - Dette blir dyrt.

Heldigvis sitter førerne inne i en cockpit, og de har sekspunkts sele. Så selv om sørlendingen fra Songe i Tvedestrand var både gul og blå da han kjørte hjem til bostedet Tønsberg tirsdag, var han glad for at det tross alt gikk så bra.

Nordmannen rakk å kjøre 43 runder i løpet og fikk bekreftelse på at han fortsatt henger med i dette gamet.

Båten, som er helstøpt i karbon, skal nå hjem for reparasjon.

— Nå må jeg få verken ut av kroppen, og så blir det å dra til neste VM-runde i Italia 26. juni. Og så håper jeg det går mye bedre neste gang.

------------------------------------------- Hør siste episode av Aftenpodden Sport og få gratis samlivsråd for sommeren, alt du trenger og ikke trenger å vite om EM i Frankrike: