«Skal du bygge bedrift, må du bygge samfunn skal du bygge samfunn må du bygge samferdsel», sa bedriftsleiar Idar Ulstein då Eiksundsambandet vart opna i 2008.
Når ein høyrer referat frå Statens vegvesen (STVV) avd. Møreaksen snakkar ned flytebru på Langfjorden, så er det på høgt tid med litt rydding i STVV region midt.
Ein ung sunnmøring leiar arbeidet med dei tekniske løysingane på ferjefri E39 med ein prislapp på totalt 380 milliardar kroner.
Statens vegvesen har inngått kontrakt for utvikling av prosjekteringsgrunnlag for tre fjordkryssinger, deriblant Sulafjorden og Vartdalsfjorden.
Regjeringen og Stortinget har vedtatt Møreaksen. Det viser seg å være et meget klokt vedtak.
I et brev til Vegdirektoratet ber Møre og Romsdal Frp om at Region Midt i Statens vegvesen blir fratatt ansvaret for å utrede Romsdalsaksen.
– Dette er et stort prosjekt med mange berørte parter. Det gjelder begge alternativa, sier prosjektleder for E39 Vegsund-Breivika, Jøran M. Eilertsen.
Byggestart for Hareid fastlandsamband i 2023 er forkjemparane sitt klare mål. At ferjefri E39 er sløseri, blir tvert avvist.
Vegvesenet bruker rundt 100 millioner kroner til å utrede forholdene som skal gi beste løsning på fjordkryssing via Hafast. Nylig brukte de boreskipet Fugro Synergy til å kartlegge bunnen i Sulafjorden.
Fremskrittspartiet i Møre og Romsdal ber samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om å legge hele utbyggingen av vegstrekningen Molde-Ålesund inn i porteføljen til Nye Veger.
Nystarta Ulsteinvik-selskap har fullt opp å gjere med å finne ut korleis ein kan lage verdas største flytebru på E39 best og billigast mogleg.
Statens vegvesen har valgt samarbeidspartnere til å finne den beste løsningen for en fem kilometer lang bru over Bjørnafjorden i Hordaland.
En ferjefri E39 vil revolusjonere vare- og persontransporten fra Kristiansand til Trondheim. Kostnadene er foreløpig anslått til hele 340 mrd. og med målsetting om å halvere dagens reisetid på 21 timer. Kostnadene representerer fem samferdselsbudsjetter og må reduseres, for å si det forsiktig.
Latterleg å snakke om utvida «bu- og arbeidsmarknadsområde» med bompenger 4–500 kroner ein veg frå Digernes og forbi Molde, skriv Frank Sve i dette innlegget.
Stor interesse for Youtube-video som viser hvordan kystvegen fra Kristiansand til Trondheim kan bli.
SVs transportpolitiske talsperson, Arne Nævra, reagerer på kostnadene for byggingen av ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.
Møreaksen i en fremtidsvisjon: Politikere er glade for at de ikke gikk videre med prosjektet.
Det var folksomt på folkemøtet om Romsdalsaksen og Møreaksen i Bjørsonhuset nylig og stort engasjement for Romsdalsaksen, skriver innleggsforfatteren.
Frank Sve nekter å bruke milliarder på ferjefri E39 så lenge staten ikke bevilger mer penger til fylkesvegene.
Noen tror at Møreaksen (MA) vil være til gavn for Møre og Romsdal – jeg tror motsatt.
Rutelisten til fylkeskommunen viser 25 ferje- og 6 hurtigbåtsamband. Å erstatte fjordsamband med bru vil imidlertid kreve kostnadseffektive og innovative løsninger.
Statsministeren advarer sterkt mot omkamp om ferjefri fjordkryssing. Hun er helt klar på at det er Møreaksen som gjelder.
Det er flertall i fylkestinget for å be om en ny utredning av Romsdalsaksen dersom ikke partigruppene til Frp, Sp, Venstre og KrF sprekker.
40 prosent økning av ferjetakstene i forkant av Møreaksen? – Aldri i livet, mener bilistene vi snakket med i ferjekøa i Molde.
Ønsket fra Møreaksen AS om å starte forhåndsinnkreving av bompenger på ferja mellom Molde og Vestnes kommer altfor tidlig.
Leder i samferdselskomiteen, Helge Orten (H), ber nå samferdselsministeren vurdere en søknad om bompenger på ferja Molde–Vestnes.
I dag kom fylkesmannen si meining om framtidig E39-trasé.
Mot éi stemme frå Haram anbefaler fylkesutvalet at E39 går over Ørskogfjellet.
Transportbransjen har lite å utsetje på Ørskogfjellet.
– Hvis E39 skulle realiseres i en 20-års periode måtte bevilgningene vært betydelig større enn de som ligger i NTP nå, sier avdelingsdirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen.
Vil også ha vurdert framleis ferjedrift som alternativ til Møreaksen.
Forfatterne av innlegget reagerer på at varaordføreren i Skodje ikke tar hensyn til andre områder i kommunen når han vil verne Svartløkenområde mot veg.
Både Ålesund bystyre og Haram kommunestyre anbefaler at E39 går over Ørskogfjellet også i framtida.
Det billigste og mest realistiske alternativet, mente formannskapet i Ålesund og vedtok at E39 også i framtida må gå over Ørskogfjellet.
Sunnmøre har unik sjanse til å få flat eksportveg til Åndalsnes.
Festen er ikke over – det er mer kake igjen, sang deLillos på samlealbumet de ga ut i forbindelse med 20-årsjubileet i 2005. Vi prøver oss med en omskriving av deLillos språket. Er det kake igjen i 2023?
Statens vegvesen møter lokal motstand til innstillinga om å legge den nye E39 frå Skodje til Tomrefjord gjennom Svartløken og Tomrefjord.
– Tofeltsveg over Ørskogfjellet, med krabbefelt i Landedalen, gir betre flyt i trafikken enn tofeltsveg i tunnel via Svartløken.
På folkemøtet i Skodje var det sterke innlegg mot å legge E39 gjennom friluftsområda i Fyllingsmarka og Svartløken-området.
E39-trasé gjennom Svartløken-området vil berøre viktige regionale utfartsområder og er ikke å anbefale, mener rådmann Liv Stette i Ålesund.
Kjell Sandli, daglig leder i Hafast, sier at de jobber for videre framgang for å få realisert fjordkryssinger på E39.
Statens vegvesen anbefaler å utvikle E39 Digernes-Vik etter konsept K3. Det vil blant anna seie ein lang tunnel forbi Svartløkvatnet.
Statens vegvesen er mandag i møte med vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Her skal ny E39 mellom Ålesund og Molde diskuteres.
Statens vegvesen meiner brua på E39 over Bjørnafjorden i Hordaland kan byggjast langt billigare enn tidlegare rekna med.
En plan om trinnvis heving av vegstandarden på E39 mellom Molde og Ålesund er fornuftig.
Regiondirektør Inge Andre Utåker i Norled reagerer på Gunn Berit Gjerdes (V) uttalelser om Norled i fylkesutvalget.
Ferjefri E39 er et nasjonalt prosjekt som vil bidra til å knytte Vestlandet sammen.
Eit samrøystes årsmøte i Vestnes Næringsforum samlar seg om å få realisert ferjefri E39 gjennom Møreaksen.
Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet og samarbeidspartiene Kristelig Folkeparti og Venstre har blitt enige om å prioritere Møreaksen i Nasjonal Transportplan 2018–2029.
Ikke engang halvparten av pengene som trengs for at du kan kjøre ferjefritt fra Ålesund til Molde ligger inne i NTP 2018–2029.
Molde-ordfører Torgeir Dahl fikk en bra start på uka når nå Møreaksen ligger inne med 8 milliarder i NTP 2018-2029.
Regjeringen og samarbeidspartnerne vil sette av åtte milliarder kroner til Møreaksen fram til 2029. Hafast er ikke inne med penger i den kommende transportplanen.
Stortingspolitiker Helge Orten (H) er medeier i selskap som har brukt Møreaksen for å få omregulert område til å selge boligtomter. Samtidig kjemper han politisk for Møreaksen.
Initiativtakere som lenge har arbeidet for det de mener vil bli ei rimeligere og bedre løsning enn Møreaksen, innkaller til informasjonsmøte i Vestnes 6. desember.
Ferjefritt vegsamband mellom Vik i Vestnes kommune og Julbøen i Molde kommune vil koste 14,5 milliarder kroner, ikke 16,4 milliarder kroner som tidligere antatt.