Skaparlyst, vilje til risiko og sterkt forvaltningsansvar er viktige grunnar til at Per Sævik har lykkast med forretningane sine, meiner økonomiprofessor Ola Honningdal Grytten.
– 80 år vil vere ein høveleg pensjonsalder, men med dei motbakkane vi har no, er det feil å bruke 80-årsdagen til å takke for seg.
Havila Kystruta leier inn to skip for å kunne starte opp hurtigrutedrift fra 1. januar. Skipene som skulle bygges i Spania blir mer enn et år forsinket.
– Kornonaepidemien og oljeprisfallet i mars er ikke årsaken til krisen ved verftene. Det sier Per Sævik. Han kaster nå en brannfakkel inn i debatten om statlige krisepakker til verftsindustrien.
Avtale er oppnådd med bankar, GIEK og andre involverte.
Omsetningen gikk ned og gjelden opp for Fjord1 i 2019. Ferjeselskapet fikk et driftsresultat på 396 millioner kroner. Det er en nedgang på 349 millioner kroner sammenlignet med 2018.
- Vi er kommet til grensen når det gjelder politikernes troverdighet. Alle parti har ja til Stad skipstunnel i sine program uten at noe har skjedd, konstaterer Per Sævik.
Havila Kystruten sine skip skal til ei kvar tid overvakast av Kongsberg Maritime sine folk i Ålesund. Frå land skal ein også kunne fjernstyre service.
Har signert en langstidsavtale om service.
Per Sævik etterlyser drahjelp fra turistnæringen for å få realisert Stad skipstunnel. Han vil utvikle Vestkapp til et nytt stort turistmål.
Bellona-rådgiver mener man er på etterskudd for å legge til rette for cruisenæringen, når det om få år blir innført strengere utslippskrav.
Hurtigruten og Havila skal begge segle kystruta forbi Stad, men dei ser heilt ulikt på kva for nytte og interesse verdas første skipstunnel kan ha.
Havila startar eige hotellselskap.
Herøy-reder og KrF-er Per Sævik er sterkt kritisk til partileder Knut Arild Hareides venstresving for partiet.
Om kort tid er ledergruppen på plass. Så skal helt ny organisasjon opp å stå for å drifte Per Sæviks hurtigrutesatsing.
Det spanske verftet Hijos de J. Barreras opplyser at de har inngått en intensjonsavtale om å bygge to av skipene Havila skal sette inn på Kystruten.
– Islendingane har lukkast langt betre enn oss med turisme. Og det er i alle fall ikkje fordi dei har betre ver, klima eller tilkomst!
– Vi skulle ha feira med marsipankake, men vaflar med rømme og syltetøy gjer same nytta.
77-åringen ser drift av den nye Havila Kystruten som eit framhald av reiselivssatsinga til Havila dei siste åra.
Reiarlaget Fjord1 leverer eit nytt rekordresultat for 2017 og aksjekursen peiker rett opp.
Morgenen 5. juli satt finansdirektøren klar med to ferdigskrevne børsmeldinger: En negativ, og en positiv.
Sævik-familien vurderer å legge inn anbud på kystruta mellom Bergen og Kirkenes, som i dag driftes av Hurtigruten.
Fisk drog Havyard-konsernet opp i første halvår, mens Havyard-verftet i Leirvik gjekk med underskot.
Protokollen fra generalforsamlingen i Volstad Maritime avslører hvor mye Sævik-familien investerer i rederiet.
Havila Holding kan få flertall i Ålesund-rederiet Volstad Maritime.
- Vi ønsker å bidra til å bygge et stort og lønnsomt subsea-selskap på Sunnmøre, sier Per Sævik.
Herøy-reiar Per Sævik meiner utsiktene for forretningsdrifta i familieselskapet Havila Holding ser greie ut etter at dei tok nye store nedskrivingar i 2016.
Bygging av fem nye elferjer som Fjord1 skal sette inn på Sulesund-Hareid og Magerhol-Sykkylven gir nye arbeidsplassar på Sunnmøre.
Fjord1-aksjen blir omsatt på Oslo børs allerede fra onsdag.
Staten - gjennom Giek - oppretter et nytt holdingselskap hvor de legger inn sine aksjer i offshorerederiene Havila og Solstad - Farstad.
Transportselskapet Fjord1 held fram med å levere gode økonomiske resultat.
Fredag samles fylkesutvalget i Sogn og Fjordane til telefonmøte. Temaet er Per Sævik og Havilafjords opsjon på de resterende 33 prosent av Fjord1.
Per Sævik tar Fjord1 på børs og dobler verdiene på selskapet bare i løpet av noen måneder. Bør fylkespolitikere i Sogn og Fjordane føle seg snytt for en milliard kroner? Svaret er nei.
Med en markedsverdi på tre milliarder kroner skal Fjord1 på børsen innen utgangen av juni. Hurtigruta kan bli neste.
Per Sævik er i ferd med å gjøre en eventyrlig forretning med Fjord1. En børsnotering vil gi han kjempegevinst. Saken kan bli avgjort i dag.
Havilafjord og eigar Per Sævik vil legge 49 prosent av Fjord1-aksjane ut på børsen.
– Griskheten vinner ofte over forstanden. Slik oppsummerer økonomiprofessor Thore Johnsen offshorekrisen.
En lang rekke lokale småaksjonærer taper penger på at aksjekapitalen i Havila-rederiet går tapt.
– Det har vært slitsomt å stå i denne stormen. Det har vært få oppturer fram til nå.
Havila Shipping kan havne i skifteretten som følge av en knallhard maktkamp mellom banker og obligasjonseiere.
I dette bygget samles tidlig onsdag ettermiddag obligasjonseierne for å avgjøre om Havila Shipping slås konkurs eller ikke.
Supplyrederiene synker stadig dypere ned i krisen. Havilas skjebne avgjøres onsdag.
Skipsbyggingskonsernet Havyard Group har så langt i år et driftsresultat på 86,9 millioner kroner.
Det pågår en intens dragkamp i Oslo om Havilas framtid. Storbankene legger knallhardt press på obligasjonseierne som ikke vil støtte refinansieringsplanen.
Akershus interkommunale pensjonskasse forsøker sammen med eks-Frp-ordfører fra Sola, Tom Henning Slethei, å overta Havila Shipping.
Bankene vil aldri knele for de som vil kvele et selskap som kan leve. Slik oppsumerer Karl-Johan Molnes drakampen om Havila.
Per Sævik ønsker tidligere Fjord1-sjef Dagfinn Neteland (56) tilbake som ny toppsjef i transportselskapet.
Per Sævik og fylkesordførar Jenny Følling tok kvarandre i hendene og signerte kontrakten fredag.
Per Sævik ser ingen klare utveger på den krisa som har oppstått i offshore. Han er likevel overbevist om at det blir nye oppgangstider.
Fylkestinget i Sogn og Fjordane gjekk samrøystes inn for å selje den omstridde aksjeposten til Havilafjord og Sævik-familien.
Snakka til fylkestinget i Sogn og Fjordane som skulle skal ta stilling til sal av Fjord1-aksjar til Havilafjord.
Eit samla fylkesutval har godkjent salet av aksjar i Fjord1 AS til Per Sæviks Havilafjord AS.
Havilafjord og Per Sævik vil betale 1,065 milliarder for Fjord1-aksjane. Onsdag er fylkesutvalet samla for å seie si meining.
Herøy-reder Per Sævik har inngått avtale med Sogn og Fjordane fylkeskommune om å kjøpe Fjord1.
Når fylkespolitikere leker råtasser i forretningslivet går det sjelden bra. Innen kort tid har sannsynligvis Per Sævik kontroll med Fjord1.
Nederlag for Sp sitt hardkøyr
Anker ikke Konkurransetilsynet avslag på fusjonen mellom Fjord1 og Torghatten. Nå inviterer fylkespolitikerne til samtaler med Per Sævik.
– Vi ble fartsblind og mistet respekten for lån i milliardklassen. Det sier nestoren i offshore supply, Per Sævik. Han tar nå et knusende oppgjør med byggeboom og gjeldsspiralen i supplynæringen de siste 10 årene.
– Strukturering og samanslåing er ein sikker vinnar i ein kvar nedgangsperiode. Då kjem dette kortet alltid fram, seier Per Sævik.
Herøy-reiaren seier dei var budd på situasjonen.