Ingeniører i den maritime industrien frykter et ras av oppsigelser fra neste høst. De bygger frykten på at det ikke kommer inn nye ordrer til verftene.
Norske verft hadde ved inngangen til november en ordrereserve på 31,8 milliarder kroner. Det er 1,1 milliarder mer enn ved inngangen til 2020.
Arbeiderpartiet legger på bordet en tiltakspakke på 750 millioner kroner rettet mot verftene og sjøfolkene.
Administrerande direktør Kjetil Bollestad er optimistisk til tida framover for Green Yard Kleven.
Kommuneoverlegen i Vestnes er ferdig med smittesporingen.
Dei to toppmoderne skipa som er under bygging, vert ikkje ferdig før til våren.
Ingen kutt i nettolønnsordningen for sjøfolk. Det blir et av kravene fra Frp i forhandlingene om statsbudsjettet. I spørsmålet om krisetiltak til den maritime industrien avventer partiet tydeligere signal fra næringen om hva det er behov for.
For første gong er eit laksefartøy kåra til Ship of the Year. Brønnbåten «Ro Vision» kan smykke seg med den prestisjetunge tittelen.
Bygging av nye forskningsskip, utvikle utslippsfrie hurtigbåter og bygge flere skip til marinen. Slik vil Ap løse problemene verftsindustrien er på veg inn i.
Det fastslår analyseselskapet Menon Economics i en ny rapport. De tror at de neste to årene vil 5.200 arbeidsplasser ved verftene forsvinne. På toppen av det mener de faren er stor for at flere av de større verftene går konkurs innen 2022.
Selv om dette kan være en god løsning for Kleven og Ulsteinvik, er faren for at det går på bekostning av andre verft der, mener seniorøkonom i Menon Economics, Anders Helseth.
Vi har for mange verft i forhold til den forventa etterspørselen i årene som kommer. I tillegg er det svært vanskelig å finne investorer som vil gå inn i bransjen. Slik oppsummere seniorøkonom i Menon Economics, Anders Helseth, situasjonen for verftsbransjen.
«Målet er å få folk tilbake i jobb ved å skape aktivitet, og samtidig skape fremtidige, lønnsomme og grønne arbeidsplasser»
– Kornonaepidemien og oljeprisfallet i mars er ikke årsaken til krisen ved verftene. Det sier Per Sævik. Han kaster nå en brannfakkel inn i debatten om statlige krisepakker til verftsindustrien.
Et enstemmig fylkesutvalg ber regjeringen komme opp med mer penger til de maritime næringene.
16. mai er det skipsdåp i Ålesund.
Avtale er oppnådd med bankar, GIEK og andre involverte.
Se lista over lokale leverandører.
Arbeiderpartiets fylkeslag i Møre og Romsdal, Trøndelag og Vestland ber regjeringen starte byggingen av sju skip til forsvaret.
En egen krisepakke rette mot de maritime næringen er på veg. Det sier leder av Maritimt Forum Nordvest, Arnfinn Ingjerd.
En rekke av de største verftene er i alvorlig trøbbel. Styreleder Ulstein Group, Tore Ulstein, sier de ikke klarer ta de kostnadene som nå påløper uten statlig hjelp. En ekspert tviler på at koronakrisen er den egentlige årsaken til problemene for verftene.
Rundt 140 personar som jobbar på Kleven Verft er for tida i karantene.
Kleven-namnet skal bestå og verftet skal utviklast. Det var den nye eigaren Tomislav Debeljak tydeleg på etter å ha signert kjøpekontrakten for verftet.
Formell signering skulle vært gjort torsdag denne veka, men er utsett til neste torsdag.
Kongsberg Maritime har vunnet kontrakt på utstyring av fire nye ekspedisjons-cruiseskip, ifølge ei pressemelding.
Hurtigruten sitt nye hybriddrevne ekspedisjonsskip MS Fridtjof Nansen blir sett i drift i mars 2020.
Havyard har gjort avtale med kreditorar og reiarar angåande ferdigstilling av fem Fjord1-fartøy som er under arbeid i Leirvik i Sogn.
Tirsdag denne uka ble de to første båtene dokksatt i Fiskerstrand Verfts nye dokk.
Kleven Verft AS i Ulstein er høgt oppe etter all rosen som det nye hurtigruteskipet "Roald Amundsen" no får. Samtidig bur dei seg på tøffare tider, og varslar permitteringar og nedbemanning.
Myklebust Verft på Gursken skal igjen levere brønnbåt til ålesundreiarlaget Sølvtrans.
I et pilotprosjekt ble 11.000 kvadratmeter sterkt forurensa sjøbunn utenfor Fiskerstrand verft i 2010 dekket over med biokalk og aktivt kull. Men et nytt lag miljøgift har lagt seg oppå giftlokket.
Havyard Ship Technology har solgt plattformforsyningsskip til canadiske Atlantic Towing Limited.
Forseinkingar ved Ulstein verft gjer at hybrid-skipet «Color Hybrid» får forseinka oppstart.
Rimfrost tjener gode penger på krill.
Ved Ulstein Verft er det fullt køyr igjen, og ordreboka held verftet med arbeid utover i 2021. Vi tok oss ein prat med verftsdirektør Kristian Sætre.
Stadyard AS i Måløy har signert kontrakt om å bygge ny fiskebåt til rederi i Nordland.
Havyard Group nådde ikkje målsetjingane i fjerde kvartal – leverte nytt underskot.
I oktober 2017 fekk Fiskerstrand Verft pris for å arbeide for Inkluderande Arbeidsliv. I desember same år, måtte dei gå til oppseiingar. No peikar pilene igjen oppover.
Ferjene MF Storfjord og MF Julsund skal byggjast om. Oppdraget går til Båtbygg AS i Raudeberg i Vågsøy.
I konkurransen Ship of The Year er det valt ut tre finalistar. Alle tre kjem frå verft på Sunnmøre.
Verftet Vard Langsten har ikkje plass til alle arbeidarane i brakkebyen. No har dei leigd inn eit hotellskip .
Stemningen på verftskonferansen er mer optimistisk enn på flere år og analysesjef i Clarkson Platou mener den maritime klynga har muligheter til å kapre større markedsandeler.
NV Service med kring 170 leigearbeidarar er konkurs.
Frå 1. november går Lene Trude Solheim over i ei ny, utvida rolle i konsernet.
Verftskonsernet Vard blir strøket fra børsen i Singapore 2. november.
Årsaka til det overraskande direktørskifte ved Kleven, vert forklara med at ein vil sikre at hurtigruteskipa vert levert i tide.
Analytiker Erik W. Jakobsen i Menon er positivt overrasket over inntektsveksten i den maritime klynga. Samtidig peker han på to faresignal.
Sunnmørsposten følger klyngekonferansen ved Campus Ålesund torsdag.
Dykkerskipet som et konkurstruet britisk selskap aldri klarte å ta i mot fra Vard, er nå solgt til en ukjent kunde.
Fincantieri forlenger fristen for å akseptere budet på 0,25 singaporedollar per aksje i Vard-konsernet.
Lokal banksjef mener ny statlig låneordning er viktig for å skape aktivitet hos verftene.
Etter at det er inngått kontrakter for rekordverdier i løpet av sommeren, har norske verft hanket inn oppdrag for 22 milliarder kroner i år.
Inntektene peker rett opp på grunn av økt arbeidsmengde ved verftsdelen, men andre områder av Havyard-konsernet leverer skuffende resultater.
Fjoråret gav det største overskottet nokon gong for Aas Mek Verksted. Samstundes er 4. generasjon skipsbyggarar i ferd med å ta over.
Myklebust Verft i Sande kan bli tvungne til å permittere tilsette i vinter. Det fortel dagleg leiar Inge-Jonny Hide til Vestlandsnytt.
Aas Mek Verksted skal bygge en større brønnbåt for rederiet Kerko Seatrans.
Fincantieri har igjen utsett fristen for minoritetsaksjonærane i Vard til å takke ja til tilbodet om å selje aksjane.
Søndag var det tid for at luksusyachten som Ulstein verft har under bygging, fekk komme ut i dagslys.
Forsinkelser i Tyrkia ga tap for Fiskerstrand.
Ulstein verft aukar staben kraftig for å handtere komande oppdrag. Onsdag kunne dei offentleggjere eit rekordstort nybygg i ein ny marknad.
Kleven har inngått forlik i striden om betaling for NKT Victoria.
Vard Langsten har kapret jobben med å utstyre et nytt cruiseskip til Hapag-Lloyd Cruises.
Internasjonale journalistar er imponerte over omstillinga i den maritime industrien i nordvest. Enkelte trur også på snarleg comeback for offshoreskip.
Fredag leverte Vard det første i en serie av seks cruiseskip. Halvparten av ordrereserven ved norske verft er nå cruiseskip. Optimismen virker stor.
Kleven verft har fått på plass en finansiering som sikrer nybyggingsprogram til ut 2019.
Konsernsjef Karsten Sævik rosar sin nye finansdirektør Ola Beinnes Fosse og gir han mykje av æra for kriseløysinga som Kleven har fått på plass.
– Eg håpar det vil roe seg no og at folk kan senke skuldrane, seier Kleven-tillitsvalt.
Kleven-direktør Karsten Sævik kunne måndag opplyse om at konsernet hadde fått på plass ei langsiktig finansiering.
Skipsverftet Simek i Flekkefjord begjærer oppbud. Verftet har slitt de siste årene, og et stort antall ansatte er allerede sagt opp.
Verftskonsernet Vard er trolig kvitt et kostbart dykkerskip de har brent inne med i flere år.
Ulstein Group fekk grønt lys for at aksjonærane yter eit konvertibelt lån for å styrke økonomien i konsernet.
Norske verft nådde ikkje opp i konkurransen om å bygge dei fire milliardskip til Havila Kystruten.
Den 95 meter lange kraftpluggen «Mærsk Minder» vart levert frå Kleven Verft i dag.
Kleven og Myklebust Verft kan bli skilt ved at Hurtigruten overtek kontrollen med Kleven i Ulsteinvik, skriv Nett.no.
Verftskonsernet Kleven er på jakt etter friske pengar, mindre enn eitt år etter førre redningsaksjon. Samstundes er eit yachtprosjekt kansellert.
Havyard-konsernet la fram svakare resultat enn venta, men ventar fullt køyr til hausten.
Nergård Havfiske har lagt inn bestilling på en 80 meter lang hekktråler med en nyutviklet løsning for å håndtere fisken.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen øker rammen til Gieks byggelånsgarantier med to milliarder kroner. En rekke nye ordrer til verftene gjør at Giek-rammen ville vært sprengt i juni.
Kronikkforfattar Skjalg Longva ser den flate samfunnsstrukturen på Sunnmøre som eit viktig grunnlag for grunderskap og industrietablering.
Meir utskifting i Kleven-leiinga.