Onsdag kom Statistisk sentralbyrå med ferske tall for utviklingen i matvareprisene. Etter en økning på 3,2 prosent fra juni til juli, falt prisene med 1,3 prosent den siste måneden.

– Prisnedgangen er som forventet. Prishoppet vi så i juli var et resultat av at nordmenn koste seg med grillmat i det fine været, sier direktør for dagligvare i bransjeorganisasjonen Virke Ingvill Størksen.

– Snevert grunnlag

Ifølge SSB er prisfallet fra juli til august noe større enn gjennomsnittet de siste fem årene.

– Man må se på prisutvikling over en lengre periode, da kommer naturlige sesongvariasjoner med. Da ser vi hele bildet, sier Størksen.

– Bidrar til lavere priser

Til forskjell fra Listhaug som mener konkurransen er for dårlig i dagligvarebransjen, hevder Virke tvert imot at butikkene bidrar til å holde prisene lave.

– PR-show

Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum slo allerede mandag fast overfor NTB at SSB-statistikken ville vise et fall i matvareprisene.

Sp-lederen beskrev Listhaugs møter med bransjen som et rent PR-show.

– Prisene øker i sommerferien og synker ved skolestart når forbrukerne igjen er mer opptatt av hverdagsrutiner og butikkenes priskampanjer setter inn for alvor, sa Vedum.

Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) svarte ved å peke på at møtene kom i stand som følge av et ekstraordinært stort prishopp fra juni til juli.

– Jeg visste at dette ikke skyldtes jordbruksavtalen, og da var det naturlig å be bransjen om en forklaring, sa hun. (©NTB)

Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) har holdt en lang rekke møter med leverandører og dagligvarekjeder for å finne ut hvorfor prisene økte så mye i sommer. Her har konserndirektør Håkon Mageli (tv) og konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla tatt plass rundt bordet. Foto: Heiko Junge / NTB