Miljøferjer. Fjord1 opererer i alt 12 gassferjer, men rederiet har ikke tall som gjør at en kan beregne den egentlige miljøeffekten for hver og en av ferjene.

– Utgangspunktet er at gassferjene skal gå på gass. Men så har vi unntakstilfeller der vi kjører med diesel. Gassferjene mellom Stavanger og Bergen går omtrent hundre prosent på gass. For ferjene over Romsdalsfjorden kan det være litt annerledes, sier Oscar Bergheim i Fjord1.

Han har ansvaret for driften av gassferjene i rederiet.

Følgsmp.no på Facebook

Går på diesel

De 12 gassferjene er bygget i ulike serier med noe ulik teknologi. De tre ferjene over Romsdalsfjorden er, sammen med en som krysser Trondheimsfjorden, bygget i en serie med samme teknologi.

Disse ferjene har både gassmotorer og dieselmotorer om bord og kan dermed drives på begge typer drivstoff.

Akkurat nå krysser storferja «Fannefjord» Romsdalsfjorden med dieselrøyk ut av skorsteinene. Grunnen er vedlikehold av de to gassmotorene om bord.

– Det er slik at forskriften krever at når du har et framdriftssystem som baserer seg på gass, så må du ha et reservesystem som er basert på diesel. De tre gassferjene som trafikkerer Romsdalsfjorden har to gassmotorer og en dieselmotor. Gassmotorene krever noe mer vedlikehold. Ved at vi har en dieselmotor så trenger vi ikke ta ferjene ut av drift for å drive vedlikehold, forklarer Bergheim.

Les også: Fjord1 med pluss i bokaLes også: Døper verdens største gassferje

Flere uker

For tida pågår det ifølge Bergheim et større vedlikeholdsarbeid på gassmotorene på «Fannefjord» noe som gjør at ferja nå drives på diesel.

– Hvor lange er slike avbrudd?

– Det avhenger av hva som skal gjøres. I dette tilfellet er det snakk om flere uker, sier Bergheim.

Han kan ikke på stående fot framskaffe oversikt over hvor omfattende bruken av diesel er på gassferjene mellom Molde og Furneset.

Derfor kan de heller ikke nøyaktig si hvor stor miljøgevinsten i realiteten er på dette sambandet.

Lesflere næringslivsnyheter på smp.no

– Ikke vurdert

– Gassferjer skal være et miljøtiltak. Bør ikke dere da ha tall som viser hvor stor andel av drifta som er på gass og hvor ofte en bruker diesel?

– Den problemstillingen har jeg ikke vurdert. Vi har fokus på drifta av disse ferjene. Det vi har av tall er det samla forbruket vi har av henholdsvis diesel og gass, sier Bergheim.

Det som ytterligere svekker ferjene som miljøtiltak er at når de ligger til kai, er det en dieselmotor som skaffer ferja strøm.

– Gassmotorene blir for store til at vi bruker dem til å produsere strøm. Vi bruker da en mindre dieselmotor, sier Bergheim.