– Den nye tunnelforskriften som trådte i kraft 1 januar 2015 sier at ingen tunneler kan ha en stigning på mer enn fem prosent. Stigningene i tunnelene på Nordøyvegen er 10 prosent. Det har ført til at Vegdirektoratet ikke vil gi sikkerhetsgodkjennelse, sier samferdselssjef i fylket, Arild Fuglseth til smp.no.

Arild Fuglseth, samferdselssjef i fylket. Foto: Helge Gloppen

Avslaget betyr i praksis at Nordøyvegen ikke kan realiseres. Tunnelene vil bli svært mye lengre dersom de skal ha en så liten stigning. Å erstatte tunnelene med bruer er også vanskelig og vil etter alt å dømme sprenge alle økonomiske rammer.– Jeg har ikke hatt muligheter til å se på om det finnes slike alternativer. I så tilfelle snakker vi om et helt annet prosjekt, der en må starte helt pånytt, sier Fuglseth.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Fikk ikke unntak

Veldig overrasket

Vebjørn Krogsæter, ordfører i Haram, er veldig overrasket  over den nye vendingen prosjektet nå har tatt.

Ordfører i Haram, Vebjørn Krogsæter, sier at avslaget var veldig uventet. Foto: Arkiv

– Det er veldig overraskende. Denne forskriften har vært tema tidligere under planleggingen, da ble det gitt dispensasjon. Særlig tunnelen mellom Hestøya mot Austnes, hvor distansen er så kort at det blir en bratt stigningsgrad, har vært tatt opp tidligere, sier Krogsæter.

Han håper i det lengste at dette ikke er endelig.

– Vi må undersøke litt. Kanskje noen ikke er klar over at det har blitt gitt klarsignal om dette tidligere. Nå blir det gitt ei orientering i samferdselsutvalget i morgen. Jeg har ikke lyst til å gå nærmere inn på konsekvensene av dette nå, sier ordføreren.

Les flere nyheter her