– Fossil energi vil aldri bli hva det en gang var. Den vil ikke dominere eller være lønnsom, og Norge er tjent med å skaffe seg en ny særstilling. Det går mot null utslipp. Det må være utgangspunktet for arbeidet med miljø i maritim sektor, sa leder Marius Holm i Miljøstiftelsen Zero.

Holm snakket til deltakerne på verftskonferansen i Ålesund som onsdag fortsatte på Scandic Parken Hotel.

– Verden blir aldri den samme

Han sier klimautfordringen er den største utfordringen vi står overfor, fordi klimaforhold og ekstremvær ødelegger over hele verden.

– Verden blir aldri den samme. Oljeprisen kan komme over 100 dollar, men bare i korte blaff. I dag utvinner man olje i USA til langt under 50 dollar, påpekte han.

Lik vår nye Facebook-side - Smp.no jobb og næringsliv

Holm trakk fram grafikk over batteripriser, som viser at prisene stuper mer enn de mest optimistiske prognosene.

Holm pekte på at elbilsalget dobles hvert år, selv om det ikke er lønnsomt. Når de blir konkurransedyktige på pris, lønner det seg også for forbrukerne å kjøpe.

Vind i seilene for solenergi

Holm fortalte også at det i dag produseres solenergi til under 50 øre per kilowatt timen.

– Det endrer alt og det går fort. Dette viser veksten i markedet for nye solceller. Hvis den fortsetter, vil solenergi stå for halvparten av verdensproduksjonen i  2050. Solceller kan produseres lett. Det er nesten som å trykke papir, sa Holm.

Tre satsinger

– Vi somler litt når det gjelder klimautfordringer. Klimatoppmøtets planer i Paris er ikke gode nok. Det er de totalte utslippene som teller. Når det snakkes om at verden vil bruke like mye olje i framtiden, er det eventyr, mente han.

– Vi som oljenasjon må ikke lure oss sjøl og si dette går bra. Vi må se på andre muligheter i stedet. Når det gjelder utslipp er kull et stort problem. Olje og gass et enda større.  Alt må ned, sa Holm.

Han mener Norge bør satse på tre ting: Skape grønne klynger, skape verdens beste marked og sørge for grønne rammer.

– Vi må legge til rette for at all økonomisk aktivitet skal være grønn, sa Holm og viste et kart over maritime medlemmer langs hele norskekysten.

Store nok til å gjøre en forskjell

Holm snakket om betydningen av kraftsektoren og transportsektoren, og at den maritime klynga er ett av de stedene i Norge som er store nok til å gjøre en global forskjell.

– Endrer vi måten man bygger skip på, endrer vi verden. Norsk maritim næring er i gang, sa Holm.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Han viste til at overgangen fra seil til damp og motor gikk ganske fort.

–  Nå skal vi gjennom en annen overgang som ikke er så stor. Hvis vi får utslippene ordentlig ned må vi ta drivstoff, sa han og pekte mot elektrifisering og hydrogen.

Hydrogenklynge vil inn

– Dette er norsk næringsliv i stand til. Vi har en hydrogenklynge som tripper etter å få komme inn i verftene, sa Holm.

Han påpekte at Stortinget har vedtatt at innen 2025 skal all offentlig transport skal være utslippsfri eller lavutslipp.

– Det betyr at dette eksploderer. Mange titalls skip skal skiftes ut neste år. Maritim næring kan ta dette til nye høyder.