– Vi har allerede ansatt sju av de 12 som skal ansettes i 2016, det samme gjorde vi i fjor, og vi skal øke staben med minst like mange neste år, forteller daglig leder Cathrin Ødegård og salg- og markedsansvarlig Sofie Fylling Helland.

Trekkplaster

Driw AS fungerer nettopp slik politikere og samfunnsplanleggere drømmer om. Ålesundsbedrifta opplever både en eventyrlig vekst og fungerer som trekkplaster for kreative hjerner som har flytta ut av regionen og vil tilbake.

– Vi får folk fra Bergen og Oslo som enten er herfra, eller som har en partner som er herfra, og som har lyst til å flytte hjem når de begynner å etablere seg med familie og barn, forteller de to.

Sjøl er de begge eksempel på nettopp det. Fylling Helland prøvde å pendle til Oslo en periode, men det fungerte ikke særlig godt med små barn. Så derfor ble det flytting til Sunnmøre i stedet.

25 prosent av de ansatte har flytta fra enten Bergen eller Oslo til ny jobb i Driw AS.

Kunnskapsbedrift

Bedriften har solide røtter fra 1982. Den har alltid hatt økonomisk overskudd og jobbet tett på kundene.

– Heldigvis har vi mange som har jobbet her i mange år. I år er det en med 20-årsjubileum og to som har vært her i 15 år. I fjor var det to med 20-årsjubileum, forteller Ødegård.

I 2012 starta en strategiprosess omkring hva de skal gjøre, hva de skal levere, hvem de er og hva som kreves for å ta markedsposisjoner. De fant det også fornuftig å skifte navn til Driw AS.

Konkurranse

De konkurrerer med store, ofte internasjonale, selskaper som gjerne har bredde, såkalte porteføljeselskap, som har det de leverer og mye, mye mer. Driw valgte den smale veg.

– Vi valgte en strategi som er smal der vi spesialiserer oss på å lage i IT-system for logistikk i varehandel spisset mot distributører, forteller Ødegård.

Det handler kort fortalt om rett vare til rett tid på rett sted til rett pris. Blant annet har Driw alt av logistikken til en av de største dagligvarekjedene i Norge med flere titalls milliarder i omsetning. De har også flere større aktører regionalt.

Fem års strategi

Nå er bedrifta vel to år inne i den fem år lange strategiperioden der målet er å doble omsetningen, doble antall ansatte og doble tallet på kunder innen 2018. Og fremtiden ser lys ut.

Omsetningen i 2015 ligger an til å bli ca. 34 millioner kroner og med et overskudd på et par millioner kroner. Oljekrisa har nok bidratt til enda flere kvalifiserte søkere til de ledige jobbene.

– Vi føler oss veldig heldige som kan ha det slik. Det er mange flinke folk på markedet, sier Ødegård.

Hun forteller at Driw søker folk som ønsker å bli værende.

– Folk er viktige. Vi ønsker langsiktige arbeidsforhold. Logistikken som vi utvikler er ikke noe man nødvendigvis har et forhold til i hverdagen og det tar tid å sette seg inn i systemet, påpeker hun.

Driw skal ansette utviklere med kompetanse innenfor programvaren Java. De har allerede ansatt en del prosjektledere, controller og interaksjonsdesignere. Det siste handler om samhandlingen mellom mennesker og maskin.

– Hvis vi klarer å effektivisere hverdagen til den enkelte ansatte litt, fører det til en stor effektivisering totalt sett. Det er viktig å lage systemer som passer og understøtter oppgavene til de som er ute på lageret, sier de to.

– Det er mange flinke folk på markedet. Vi skal ansette fire til i år og 12 neste år, sier Sofie Fylling Helland og Cathrin Ødegård. Foto: Staale Wattø