– Det tar 40 minutt å kjøre opp til tunnelene. Det er også en utfordring at tunnelene er trange, både når det gjelder høyde og mulighet for to store biler å møtes, sier han.

Ifølge Dragesæt, ble tunnelene verken bygd etter godkjent plan eller den tids håndbøker – nesten en meter for lite både i høgda og bredda.

Les også: – Flaks at ingen omkom i tunnelbrannen

– Det er dei siste åra gjort en god del «førstehjelp». De brannfarlige PE-skum-platene er borte. De siste årene er det også montert skikkelige ventilasjonsanlegg i Oppljos- og Grasdal-tunnelene. Vi har testet ut ventilasjonen, og vi snur røyken på 10 minutter. Tunnelene er henholdsvis 4,5 og 3,4 kilometer lange.

– Det er viktig å ha forhåndsdefinert hvilken veg røyken går ved et branntilfelle. I disse tunnelene starter viftene å trekke røyken fra vest mot øst, slik at det er brannvesenet i Stryn som må gå inn fra Stryne-sida.

Stenging

Inngangen til tunnelene kan ikke stenges med bommer, men det er rød lysvarsling. Både Stryn og Lom/Skjåk brannvesen blir varsla ved branntilfelle, men litt for ofte av falske meldinger ved at pøbler rapper pulverapparat.

– Vi har diskutert muligheter for bom, og da for å stoppe trafikken ei stund før tunnelen, gjerne heilt nede ved Skåre. Nå diskuteres nye tunneler og de alternative traseene over fjellet.

Følg smp.no på Facebook

Nye tunneler vil hjelpe

Ifølge Dragesæt har Statens vegvesen mange dyktige fagfolk til dette arbeidet, og brannvesen, helse og politi blir tatt med på råd.

– Brannsikkerheten er bedre enn den var tidligere, men helt optimalt blir det ikke før vi får nye tunneler, sier han.

Også brannsjefen i Ålesund advarer mot tunnelbranner: Les mer om det i Sunnmørsposten tirsdag (betalt innhold).

Brannsjef Jarle Dragesæt i Stryn er bekymret for sikkerheten i Strynefjells-tunnelene. Foto: Arkivfoto