Olympic Shipping-eier Stig Remøy avviser at han har deltatt på møter der dette har vært tema, mens Per Sævik bekrefter at det har vært møter med bankene der sammenslåinger har blitt diskutert.

Det sentrale spørsmålet her er ikke hvem som har deltatt på møtene. Dette dreier seg til sjuende og sist om hva bankene vil skal skje. I den sammenheng spiller DnB en helt avgjørende rolle. Storbanken har milliarder av kroner i lån til kriserammede offshorerederi langs hele vestlandskysten.

Beskjed fra sjefen

Banksjef Rune Bjerke har selv sagt at en restrukturering er vegen å gå for å få rederiene ut av den økonomiske skvisen de står i.

Restrukturering betyr i denne sammenhengen sammenslåing. Havila, Olympic og Rem ligger ikke så langt i fra hverandre i Fosnavåg. Alle er mellomstore rederi, de har en relativ lik flåtestruktur, og de har gjeld til oppunder pipa. Mye av gjelden eies av nettopp DnB.

Sett fra kontoret til en banksjef framstår det derfor temmelig opplagt at disse tre rederiene bør slås sammen. Slik tenker bankfolk. Har de i tillegg Per Sævik med seg på laget, gjør det saka enklere for dem.

Sjefen

Sævik er «gudfaren» i det maritime miljøet i Herøy. Brødrene Stig og Åge Remøy var fiskere da han bygget opp sitt først supplyrederi. Begge gikk i lære hos Sævik før de starta sine egne offshorerederier.

Etter den tid har de med stor suksess bygget opp en betydelig flåte med topp moderne offshore supplyskip.Nå driver alle tre på bankenes nåde. En sammenslåing av de tre rederiene vil gjøre dem til et av Norges største offshorerederier med en flåte på mer en 70 skip.

Isfront mellom brødre

Men det betyr ikke at det er en enkel sak å slå dem sammen. Etter flere rettssaker er det en kjent sak at det er isfront mellom brødrene Åge og Stig Remøy. De er ikke på talefot, og mange har store problemer å se for seg de to sammen i styret for et nytt fusjonert rederi.

Situasjonen for de tre rederiene er også litt ulik. Sæviks eget rederi Havila, har de mest akutte problemene. De har brutt betingelsene på et obligasjonslån og har ennå ikke klart å komme til enighet med eierne av lånet.

Olympic har de siste ukene maktet å skaffe seg flere nye oppdrag til sine fartøy, mens Åge Remøy skaffet seg friske penger i kassa gjennom salget av tråleren «Hopen».

Ramme Fosnavåg

Det til tross, vi tror Per Sævik ser på en sammenslåing som den eneste vegen å gå for å beholde et sterkt maritimt miljø i Fosnavåg. Alternativet kan bli salg og oppsplitting av rederiene. Det vil ramme lokalsamfunnet hardt.

For nå er det bankene som sitter med siste ordet. Da kan det være lurt å spille på lag med dem.