Det var beskjeden fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til ordfører Bjørn Tømmerdal i et møte mellom de to i Oslo tirsdag formiddag.
Tømmerdal ba om å få møte ministeren etter at Frps Frank Sve i et intervju med Sunnmørsposten erklærte bypakkene død og begravet.
Les også: Filleristet Frp for å ha stoppet bomring i ÅlesundLes også: Frank Sve: – Hva var det jeg sa?
Les også: Arrogant, nedlatende og grovt sjikanerende
Klart svar
Sier nei til bomringen
Billigere
Men Solvik-Olsen var også tydelig på at det er en annen pakke Ålesund nå kan forvente seg enn den som ble vedtatt i bystyret med en samla kostnad på fire og en halv milliard kroner.
- Vi fikk klar beskjed om at det ikke finnes mer penger til bypakken enn de 1,1 milliardene som ligger i Nasjonal Transportplan (NTP). Det er 600 millioner til Lerstadvegen og 550 millioner til E 39 på Blindheim.
Les også: Sier nei til bomringenLes også: Tror bypakke-nei gir muligheter
Nye bommer
- Hva med bompengene?
- Signalene vi fikk i dag betyr at bypakken må tilbake til ny behandling i bystyret, og da må vi også se på de ulike bomsnittene på nytt. Frp-ministeren ønsker at det legges stor vekt på at de som betaler bompenger også skal ha direkte nytte av det.
Kalkulator: Regn ut dine bomutgifter
Ingen nedtur
Bjørn Tømmerdal forsikrer at han ikke oppfattet møtet med ministeren som en nedtur.
- Vi kunne selvsagt ha ønsket at den bypakken vi vedtok i bystyret også fikk samme skjebnen i Stortinget, men jeg er likevel fornøyd med at vi fikk klar beskjed om å fortsette arbeidet med pakken. Og vi må også jobbe for at det kommer mer penger i den neste NTP’ene som kan være med på å løse de trafikkutfordringene som Ålesund kommer til å få i årene framover, sier Bjørn Tømmerdal.
Mener hele regionen rammes av bypakke-nei
Felles møte med Molde
Ministeren valgte også å snakke med ordføreren i Molde på det samme møtet, selv om Tømmerdal nylig sa i formannskapet at samarbeidet med de andre Mørebyene har blitt et blindspor. Ikke minst fordi verken Molde eller Kristiansund har prosjekter inne i gjeldende NTP.