Stiftelsen Kjell Holm har kjøpt 850 kvadratmeter. Naturligvis også med tanke på å få stilt ut noen av de mange svært betydningsfulle verkene i sin egen samling. De tidligere butikklokalene har riktig takhøyde. Det tør også bety noe at det nye utstillingslokalet får en særdeles sentral plassering. Publikum får spasere rett inn fra gateplan. Og driverne kan glede seg over egen vareheis.

– Gjennom den unike muligheten Stiftelsen Kjell Holm åpner for, ser vi dette som en sjanse til å revitalisere og utvikle driften vår, sier styrelder Haakon Raabe i Aalesunds Kunstforening.

– I samarbeidet med stiftelsen, der Aalesunds Kunstforening vil stå for den daglige driften av de nye lokalene, er vi sikret en forutsigbarhet både når det gjelder husleie og langsiktig planlegging av vår drift, legger styrelder Raabe til.

Kunsthall

Stiftelsen slapp katta ut av sekken under den årlige «Stiftelsens Dag» 13. august - Kjell Holms fødselsdag.

– Gjennom dette samarbeidet får nå Stiftelsen Kjell Holm en mulighet til å etablere en kunsthall, der publikum blant annet vil få anledning til å se familien Holms samling av malerier fra den norske gullalder, sier styreleder Marianne Roald Ytterdal

Ingen trenger trekke den påstanden i tvil. For samlingen inkluderer den trolig største og flotteste versjonen av Tiedemanns «Ensomme gamle», den der det leses i huspostillen. Versjonen som henger i Nasjonalgalleriet er visst mindre, forstår vi på Ørnulf Opdahl.

Etter Holms bortgang, har vitale deler av samlinga vært magasinert ute av syne for publikum.

Ellers vil byens befolkning snart kunne glede seg over gjensyn med Nikolai Astrup, Wergeland, Hans Gude, Hans Heyerdal, Frits Thaulow (hele seks motiver av høg kvalitet), Wentzel og mange andre.

Diskusjon

Som kjent blusset det opp en forholdsvis betent diskusjon rundt husleiebetingelsene til Aalesunds Kunstforening. Den ideelle organisasjonen har hatt tilhold ved byparken siden 1959, og fikk etter ombygginga til Parken Kulturhus i 1998 også et slags driftsansvar for bevertning – vi hadde nær sagt lobbyvirksomhet.

Foreningen ble stifta i 1906, og har gjennom alle år vært avhengig av inntektene kunstsalget gir.

«Ved å flytte ut av Parken Kulturhus kan kunstforeningen konsentrere sin drift og sine ressurser om det rent kunstfaglige og ikke minst utvikle det som gjelder formidling av kunst», skriver styret i Aalesunds Kunstforening.

De håper flyttinga til en mer pulserende beliggenhet kan gi dem et større publikum.

Også kunstforeninga sitter på en betydelig samling, som enten er vekk-stuet på lager eller spredt på utlån i byen.

«Samlingen teller ca. 240 verk fra slutten av 1800-tallet og fram til i dag. Sentrale verk vil nå kunne løftes fram». Foreningen har tro på stor publikumsinteresse fra både fastboende og tilreisende.

De kaller denne tilstundende «transformasjonen» som å gå «fra kulturhus til 100 % Kunsthall».

Hvis alt klaffer, håper kunstforening og stiftelse at byens kunsthall kan innvies på «Stiftelsens Dag» 13. august 2016. Det er ikke spesielt lenge til.

Arkitekt Kjell Oscar Pettersen har allerede begynt å drodle rundt interiørløsningene til det nye utstillingslokalet. Vi beklager dette dårlige fotografiet, men det er i det minste egnet til å pirre nysgjerrigheten ørlite.
Kjell Oscar Pettersen ser mange muligheter i Holm-stiftelsens nye eiendom. Det er til og med muligheter for å slippe inn overlys. Her fra presentasjonen av opplegget under Stiftelsen Kjell Holms årlige samling på Holms fødselsdag 13. august.
Kunstner og styremedlem i Stiftelsen Kjell Holm, Ørnulf Opdahl, gleder seg til å få vise fram litt av stiftelsens praktfulle samling. I bakgrunnen ser vi styreleder Marianne Roald Ytterdal og til høyre styremedlem Kjell Skorgevik.