Bystyret har med 34 av 49 stemmer vedtatt såkalte bomsnitt øst for Magerholm (ved kommunegrensa til Skodje), Blindheim, Lerstad, Taftasund, Brusdalsvegen, Alvika, Ellingsøytunnelen, Hellebroa og Nørvasundbrua.

Det skal jobbes for fri passering på kveldstid med en tretimersregel, samt at et månedstak for antall passeringer skal settes så lavt som mulig.

Starter om halvannet år

Basert på vedtaket i kveld sender kommunen og vegvesenet i fellesskap snarest en bompengesøknad til Vegdirektoratet. Vedtar Stortinget bompengeproposisjonen, kan innkrevingen starte 1. januar 2016.

Saken skal også til fylkestinget og Samferdselsdepartementet.

- En legger opp til et Stortingsvedtak i 2015. I saken er det lagt opp til innkreving av bompenger fra 1.1.2016, sa plansjef Ole Søvik under bystyremøtet.

Det var H, Ap, KrF og SV som forhandlet fram denne løsninga. De har til sammen flertallet i bystyret. I tillegg er Steffen Falkevik (Venstre) og Svein Vinje (Tverrpolitisk liste) med på forslaget.

Stor pakke

Bypakkens kostnad er estimert til 4,5 milliarder kroner og bompenger skal finansiere 60 prosent.

I prosjektet ligger Brosundtunnelen inne til over 900 millioner kroner, ny midlertidig Brosundbro, ny kollektivterminal og gateterminal i Keiser Wilhelmsgate. I tillegg vil det bli fire felts veg fra Moa-sentrum. To av disse feltene skal være kollektivfelt. Det er også lagt inn gang-, sykkel- og miljøtiltak på strekningen. Planlegging av fremtidig bro til Ellingsøya ligger også i pakken.

Anleggsarbeidet skal starte når bompengeinnkrevingen starter, og bompengeperioden er 2016-2032.

Dette koster det deg

Taksten for bompassering ligger an til å bli 20 kroner (bil) og 60 kroner (bil over 6 meter). Det skal være flat takst hele døgnet og rabatt for alle som har elektronisk brikke. Det er planlagt innføring av timesregel. Du betaler kun for én passering per time.

Mellom 17 - 22 kan det nå altså bli tretimersregel, i stedet for to. Det blir fritaksordning for gående/syklende, utrykningskjøretøy, kollektivtransport, elbil og forflytningshemmede.

Nørvasundbrua og Hellebrua får bom

I fellesforslaget som ble vedtatt er et nytt bomsnitt på Nørvasundbroa. Bystyret vedtok også å flytte bomsnittet fra Steinvågsbroa til Hellebroa. Det bes om at ny bro over Brosundet skal vurderes avviklet som bilvei når Brosundtunnelen er ferdig.

Forslaget innebærer også at kollektivtilbudet i Ålesund skal, i samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune, bli et effektivt, framtidsretta og urbant tilbud med sanntidinformasjon på holdeplassene som i de fleste andre større norske byer.

Smp.no fulgte bystyremøtet med direkteblogg: