Utviklingen med ulike former for kortsvindel går raskt og på mange områder er det et kappløp mellom svindlere, politi og bankvesen om å ha kunnskap om de siste metodene.
– Kortsvindel er et økende problem og en stor utfordring for næringen. Av den grunn jobbes det aktivt for å demme opp for denne utviklingen, sier fagdirektør Else-Cathrine Lund i Finans Norge.
Om kortholderen har opptrådt grovt uaktsomt, risikerer man å måtte punge ut av egen lomme for å dekke tapet:
– Eksempel på slik atferd kan være å skrive ned koden på en lapp som oppbevares sammen med kortet, bruke kort og kode så åpenlyst at hvem som helst kan se koden eller unnlate å varsle om mistet kort før det er gått lang tid, sier Lund.
Det klassiske rådet om å holde pinkoden for deg selv gjelder altså fortsatt. Du skal heller ikke oppgi pinkode når du handler på nett, men kun kortnummer og cvc-koden fra baksiden av kortet.
Om kunden har vært grovt uaktsom og latt andre få tilgang til koden er øvre ansvarsgrense i Skandinavia 12.000 kroner, mens det ikke er et slikt maksimumsbeløp ellers i EU.
(artikkelen fortsetter under tipsene)
Seks enkle grep
* Unngå å bruke magnetstripen – det gjør kortet ditt mer utsatt for å bli kopiert.
* Bruk regionsperre som hindrer uttak i andre deler av verden, eller be om sms-varsling ved bruk. Ikke alle banker tilbyr slike løsninger.
* Aldri oppgi pinkode når du handler på nett, men kun kortnummer og cvc-koden fra baksiden av kortet.
* Sjekk at nettbutikkene bruker betalingssystemer som følger kravene fra Payment Card Industry. Se etter logoene til «Verified by VISA», «MasterCard SecureCode» eller tilsvarende sikkerhetstjenester. At nettsteder bruker SSL-sertifisering er et steg i retning tryggere netthandel. Det kan du se ved at nettadressen starter med https, i stedet for http – eller du kan se etter en hengelås ved adressefeltet.
* Husk også at du aldri skal gi kortet eller pin-koden til andre, glem ikke å signere baksiden av kortet og å ta vare på kvitteringer.
* Butikkdrivere må alltid sjekke at sifrene på kortet og kvittering samsvarer om betalingen skjer ved bruk av magnetstripe.
(Se flere tips under artikkelen - Har du noen? Bruk kommentarfeltet)
Nedgang i butikker
Problemet med kortsvindel i norske butikker har gått drastisk ned etter at det ble innført chip-kort hvor det kreves inntasting av kode. Alle norske banker gir i dag kun ut slike kort, som har en innebygd elektronisk lagringskrets.
Det korte svaret på hvorfor slik svindel har gått ned, er at informasjonen i chipen – i motsetning til magnetstripen – ikke kan kopieres og misbrukes.
et er godt nytt for norske kortholdere, men i mange land brukes fortsatt magnetstripekortene i stort omfang.
Hadde planlagt «vanntett» svindel – slik ble de avslørt
I svindelsaken som Sunnmørsposten omtalte tirsdag, ble det svakeste leddet både ved kortet og butikken utnyttet; magnetstripen – og leseren på kortautomaten.
Nettsvindel øker
I takt med at netthandelen har skutt i været de siste årene, øker også omfanget av personer som er svindlet på nett. Derfor rådes forbrukere til å være spesielt oppmerksomme på om nettsteder bruker godkjente betalingsmetoder.
– Man bør også være varsom med å handle på nettsteder man ikke kjenner, eller som ikke framstår som seriøse. Det kan noen ganger være ren magefølelse, sier fagdirektøren i Finans Norge.
Det jobbes kontinuerlig med overvåking både av kort og brukersteder for å hindre at det blir lekket kortinformasjon som kan misbrukes. Kortinformasjon som blir stjålet selges gjerne videre på ulike nettsteder.
– Det jobbes hele tida med å identifisere slike sider på nettet ved hjelp av politiet og stenge dem fortløpende. Men sidene popper gjerne opp igjen og kan tilsynelatende selge noe annet. Derfor kan det være vanskelig å identifisere dem, påpeker Lund.
Moa best i klassen av Thon-sentrene: Sparer tiltalls millioner (for abonnenter)
Sikkerhetssjef: Tjuver og svindlere slår til i travle perioder (for abonnenter)
Les flere råd for kortvett her (ekstern lenke)
Les mer om kundens ansvar ved misbruk av kort her (ekstern lenke)