Forslaget blir møtt med hoderysting av de fylkespolitikeren som er orientert om innholdet i rapporten.

Leder i planutvalget, Frps Frank Sve, avviser helt at han kan godta at en utgift som dette skal inn som en del av finansieringsplanen av prosjektet.

– Jeg har ikke lest rapporten fra Oslo Economics, men på generelt grunnlag er det min holdning at det er helt utelukket å legge inn andre kriterier for bygging av Nordøyvegen enn det vi gjør når fylker bygger veger eller videregående skoler, sier Sve.

Taushetsplikt

Oslo Economics har fått i oppdrag av fylkestinget å gjennomgå hele finansieringsplanen for Nordøyvegen. Rådgiverne i det Oslo baserte konsulentselskapet ga for et par uker siden en muntlig redegjørelse til fylkesadministrasjonen og utvalgte fylkespolitikere om hovedkonklusjonene i rapporten.

Alle som var på møtet ble ilagt taushetsplikt om de til dels svært oppsiktsvekkende konklusjonene og kostnadsberegningene de la på bordet.

Reduserte inntekter

Oslo Economics reduserte inntektene fra ferjeavløsnings-ordningen med rundt 12 millioner kroner årlig sammenlignet med de tallene fylkesadministrasjonen operer med. I tillegg mener de fylket må legge til grunn at renta kan stige til seks prosent i løpet av den kommende 40 år- perioden som prosjektet skal nedbetales.

Rehabiliterings-sjokk

Det store sjokket kom da de la inn at prosjektet hvert år i 40 år skulle legge inn størrelsesorden 23 millioner kroner til et fond for en framtidig totalrehabilitering av tunnelene. Altså at en etter 40 år satt med et fond på mellom 900 og 950 millioner kroner regnet ut fra dagens kroneverdi.

– Som sagt har jeg ikke lest rapporten, men jeg legger til grunn av Nordøyvegen skal behandles som alle andre prosjekt fylkeskommunene bygger ut. For eksempel prosjektet Røyr-Hellesylt som vi nå straks skal åpne. Det er et vei- og tunnelprosjekt til 1,2 milliarder kroner. De prinsippene som ligger til grunn for denne utbyggingen må også ligge til grunn for beregningene når vi skal bygge Nordøyvegen. Det er ingen grunn til å gjøre noe forskjell, påpeker Sve.

For prosjektet Røyr-Hellesylt er det lagt inn normalt vedlikehold av tunnelene og ikke avsatt en krone til en et framtidig rehabiliteringsbehov.

Overleverer rapporten om en uke

Rapporten fra Oslo Economics vil etter planen bli overlevert samferdselsavdelingen i fylket om en ukes tid. Etter orienteringsmøtet de hadde med administrasjonen og noen fylkespolitikere, har rådgivingsselskapet fått i oppdrag å komme med en nærmere redegjørelse av de punktene der deres beregninger skiller seg fra Deloitte-rapporten som forkjemperne for prosjektet fikk gjennomført. Det gjelder da særlig anslaget for de årlige ferjesubsidiene, begrunnelsen for høgere rente og ikke minst forslaget om dette renoveringsfondet på nesten en milliard kroner.

I tillegg skal de innarbeide i tallene at prosjektet er blitt 87 millioner kroner dyrere som følge av at en har reduserte stigningene i tunnelene.

Så gjenstår det å se om alle disse tre punktene står uendret når den endelige rapporten legges på bordet.