Varaordfører Tore Johan Øvstebø har sjølsagt merket seg den noe opphetede sommerdebatten om parkering i sentrum. Kommunen har fått tilsagn om 1,8 millioner kroner i støtte til prosjektet «Til fots eller på sykkel i jugendbyen». Målet er både mindre biltrafikk i sentrum og bedre forhold for de myke trafikantene. En av betingelsene er at hundre parkeringsplasser i sentrum plukkes vekk.

Ei nøtt

– I kommuneplanen vår er dette tiltak som det er enighet om, selv om det er litt av ei nøtt å gjøre Ålesund sentrum mer sykkelvennlig, sier Øvstebø. Gjennom et slikt prosjekt får vi muligheten til finne ut hvordan vi skal få det til.

– Men det koster oss hundre p-plasser i sentrum?

– Åtti av disse plassene er på p-lokket på Sankten der kommunen lenge har hatt planer om å fjerne bilene til fordel for et framtidig torg. Femten plasser ligger på Blixvalen som i framtida skal bli en fin utsiktsplass, og så er det ti plasser på selve St. Olavs plass. Dette har ikke kommet fram så langt, og jeg tok med meg søknaden til urmarker Nelvik i Keiser Wilhelms gate for å for å vise dem hva vi egentlig har søkt om, sier Tore Johan Øvstebø.

Ønsker dialog

– Men vil ikke en framtidig gateterminal i Keiser Wilhelms gate ta vekk plassene i den gata?

– Det er vanskelig å si i dag hvordan gateterminalen vil se ut når den er utbygd, men jeg tror ikke vi uten videre kan slå fast at all parkering vil forsvinne.

Øvstebø understreker også at Ålesund kommune ønsker dialog i alle retninger når de skal gjennomføre store prosjekt.

– Det gjelder sjølsagt også dette miljøprosjektet. Nå har vi fått tilsagn om penger, og så starter detaljplanlegginga. Her skal både de forretningsdrivende og Ålesund parkering være med. Vi har sjølsagt ingen ønsker om å redusere handelen i sentrum. Den skal tvert imot styrkes, og dette er nettopp et prosjekt som skal hjelpe oss med å finne ut hvordan vi skal få det til. En løsning kan være å gjøre om flere plasser til korttidsparkering – kanskje ned til en time.

– Vil dere ha flere biler inn i fjellet?

– Da kommunen godkjente Aksla parkering, gjorde vi et valg om å flytte mye av langtidsparkeringa inn dit.

– Er kravet om å fjerne parkeringsplasser umulig å diskutere med direktoratet?

– Det er blant de tingene vi skal finne ut av. Kommunen har fått svarfrist til 1. september, og vi skal bruke den tida blant annet til å finne ut mer om hva som ligger i kravet om å fjerne parkeringsplasser, sier Tore Johan Øvstebø.

Ambisiøst

Miljødirektoratet kaller søknaden fra Ålesund kommune helhetlig og ambisiøst, og her skal det skje saker og ting både på Kiperviktorget, Harald Torsviks plass, Sankten, Kongens gate og i Korsatunnelen. I søknaden beskrives tunnelen som en utrivelig passasje gjennom byen som skal gjøres om til en kombinert oppholdsplass og sykkelparkering. Kiperviktorget har gått ut på dato, og her ser kommunen for seg at torget i framtida blir en oppholdsplass med viktige kollektivstopp på begge sider. I Kongens gate skal gangarealet rehabiliteres og unødvendig trafikk fjernes.

Hele prosjektet kan settes i gang i høst, og avsluttes høsten 2019.

utgått på dato: Miljøprosjektet skal sørge for at Kiperviktorget skal gjøres om til et trivelig sted å oppholde seg. Nå er torget gått ut på dato, skriver kommunen i søknaden. Foto: Staale Wattø Foto: Staale Wattø