– Jeg er helt overveldet over alle de positive kommentarene, sier Camilla Espeseth, som er direktør på Clarion Collection Hotel Bryggen. Selv går hun personlig inn og svarer på kommentarene, både de positive og de negative.

Hotellet har fått de beste tilbakemeldingene av alle hoteller i Ålesund, og ble også kårene av Tripadvisor til det femte beste hotellet i Norge i januar.

Tripadvisor er verdens største reisenettside, og samler stemmer og kommentarer fra folk fra hele verden. Folk går inn og gir en stemme og en kommentar, og så blir hoteller, restauranter og andre turistmål rangert mot hverandre.

Kritiske.

– Det er helt sinnssykt at vi ble nummer fem i Norge. Vi er absolutt ikke blant de nyeste hotellene, men det må være noe gjestene setter pris på her som gjør at de vurderer oss så høyt.Vi har et godt konsept og gjør det bra. Vi samarbeider bra på jobb, og har det gøy. Det er noe jeg tror gjestene merker, og jeg tror det er en av grunnene til at vi scorer høyt på Tripadvisor, sier Espeseth.

– De kan være veldig kritiske. Mange forventer en service som slett ikke er vanlig i Norge, slik som pikkolo og romservice. Det er et fåtall i Norge som tilbyr dette, og da er det klart det blir vanskelig hvis de sammenligner med hoteller i land der det er vanlig, sier Espeseth.

Hotelldirektøren sier hun merker at Tripadvisor er noe både turistene og flere hoteller i byen har blitt mer oppmerksomme på de siste årene.

– Jeg tar kanalen alvorlig. Alt blir veldig synlig, både de positive og de negative kommentarene. Folk er helt ærlige, for å si det sånn, sier hun. Også Thon Hotel, som ligger på 10. plass i Ålesund, sjekker Tripadvisor ofte.

– Vi har fått mange flere tilbakemeldinger etter at vi aktivt begynte å oppfordre gjestene til det, forteller resepsjonssjef Sedi Thamir.

Smil.

Restauranter og kafèer blir også vurdert på den populære nettsida. I Ålesund ligger Cafe Lyspunktet øverst.

«Første plassen de ansatte har smilt til oss i Ålesund», skrev en svenske nylig.

Daglig leder Ragnhild Huse forteller at det er morsomt å følge med på sida.

– Slik får vi et forhold til turistene som kommer også. De lokale kjenner vi jo til, sier hun.

De har fått et «certificate of excellence» fra Tripadvisor, som henger på døra.

– Når folk ser det er det ofte de spør om de skal legge inn en anmeldelse, og da blir vi veldig glade, sier hun.

– Vi kan promotere Cafe Lyspunktet alt vi vil, men det har mer å si når gjestene viser at de er fornøyde.

Huse husker bare to negative kommentarer til kafeen på nettsida, og en var en misforståelse.

Turid Smoor på Søstrene Fryd, som ligger på 38. plass, sier hun har inntrykk av at enkelte aktører jobber hardere enn andre med å få gode tilbakemeldinger på sida.

– Det er vanskelig å skulle stole fullt og helt på det. Men vi er ofte inne og ser. Nå er det mange som er veldig fornøyde, mens andre har hatt en dårlig opplevelse og trekker ned. Vi tror det jevner seg mer ut når vi blir litt mer etablerte, sier hun.

<strong>søstrene fryd:</strong> Wenche (t.v.) og Turid Smoor er nyetablerte, og følger med på hva folk skriver på Tripadvisor. Foto: Staale Wattø
<strong>Lyspunktet:</strong> Ragnhild Huse, daglig leder på Lyspunktet Café, forteller at misjonen til kaféen er at alle skal bli sett. Kanskje er det derfor den troner øverst i Ålesund på TripAdvisor. Foto: Synnøve Nyheim