– Dersom en bru er nedbetalt med bompenger og ferjeavløsningsmidler i løpet av si 20 år, er det ikke naturlig at staten fortsetter i la oss si 10 eller 20 år til å betaler ut et beløp tilsvarende et underskudd i ferjedrifta, sier Solvik-Olsen til smp.no.
Å få utbetalt et beløp fra staten tilsvarende underskuddet i ferjedrifta er helt avgjørende for blant annet få realisert Nordøyvegen.
En viktig sak
Ordningen eksisterer i dag for riksvegene som staten eier, men under Høyre landsmøtet sist helg, annonserte kommunalminister Jan Tore Sanner at regjeringen i revidert budsjett vil legge fram sitt forslag om hvordan denne ordningen også skal kunne brukes for utbygging av fylkesvegnettet.
– Dette har vært en viktig sak for oss. Vi har ment at perioden det skal beregnes ut fra bør være 40 år, mens Høyre har gått for 30 år. Utbetalingsperioden bør ansett være like lang for riksveger og fylkesveger, påpeker Solvik-Olsen.
- Dette har vi venta på
Kommer til å sette grense
Selv om saka formelt ligger under Kommunaldepartementet, vil nok samferdselsministeren ha et ord i laget når den skal utformes.
– Det vil bli satt viss grenser for hvilke prosjekt som vil bli godkjent, påpeker Solvik-Olsen.
Gjør som flere enn 22.000 andre - lik smp.no på Facebook
– Det er ikke slik at en kan lage et samband og sette inn en ferje med altfor stor kapasitet for på den måten pådra seg et underskudd, for så gå til staten og si at dette er penger vi vil bruke til en bru. Det går ikke, påpeker han.
Gir ingen avklaring
Blant fylkespolitikerne i Møre og Romsdal er det store forhåpninger til det som kommunalministeren skal legge fram mot slutten av mai.
At staten sier seg villig til å betale et beløp tilsvarende underskuddet i ferjedrifta i dag i minst 30 år etter at Nordøyvegen står ferdig, er helt nødvendig for at fylkeskommunen skal makte å realisere det prosjektet.
Solvik-Olsen vil ikke si noe hva som blir resultatet.
–Denne saka ligger under Kommunaldepartementet, så hvordan det blir får Sanner svare for, sier Solvik-Olsen.