Farstad-sjef Karl-Johan Bakken vil ikke si hvor mange av de fire båtene som tas ut av opplag, eller hvor de skal sette kursen. Han er glad for å få folk i arbeid.

- Det er positivt å få folkene i sving igjen, så de kan få gjort noen fornuftig. Det er løpende kontakt mellom rederiet og de permitterte, som er godt orientert.

Om et par uker

- Når tas båtene ut?

- Det har jeg ingen klar formening om, men det blir ikke om lang tid. Jeg kan ikke svare helt konkret, men regner et par uker, sa Bakken til smp.no fredag formiddag.

Han kan ikke si hvilke båter som bryter opplag. Håpet er å få dem i jobb.

- Ja, det håper vi. Men først vi vi "ut i krigen" sammen med andre i en periode. Det vi gjør er i stor grad av hensyn til ansatte som går hjemme. Vi har en løpende vurdering av hvordan vi klarer å disponere flåten.

Topp moderne skip

De fire skipene som ligger i opplag er ankerhåndtererne "Far Sigma", "Far Satesman", "Far Sagaris" og PSV-fartøyet "Far Superior". De tre første er bygd i 2014, 2013 og 2009 og er blant de nyeste og mest moderne i verden i sitt slag, mens "Superior" er fra 1990.

Bakken kan ikke si helt nøyaktig hvor mange som er permittert. Det er snakk om bortimot 100 på de tre ankerhåndtererne, pluss rundt 25 for PSV-fartøyet. En del av folkene er norske, mens Farstad i Nordsjøen har brukt en del portugisiske og britiske sjølfolk.

Farstad har størst aktivitet i Nordsjøen, Brasil og Australia, og det er på dette grunnlaget flåten disponeres. Det gjelder også fartøyene som ligger opplagt.

Få lyspunkt

Når det gjelder markedene for offshorfeflåten, ser Farstad-sjefen lite nytt. Det er for mange båter i forhold til de jobbene som finnes, og dette tror han er en situasjon som næringen må leve med i lang tid.

- Situasjonen nå er at vi har flinke, dyktige folk gående hjemme. Vi har et arbeidsgiveransvar som vi tar alvorlig. Vi ønsker å ta vare på den kompetansen vi har, og som er bygd opp gjennom lang tid. I tillegg må vi drive med en infrastruktur som står i forhold til inntektene.

Da Farstad la skip i opplag planla rederiet tre måneder fram.

- Vi tok ut skip for å spare penger, men også i erkjennelse av at det er et betydelig overskudd på tonnasje, sier Bakken.