Island Offshore skal heve den over 100 år gamle seilskuta «Wyvern» opp fra Østersjøen. Skuta er søsterskipet til seilskuta «Wyvern av Aalesund».

Båten er eid av Stavanger Museum og er blitt ønsket tilbake etter at den sank 11. juli i år. Daglig leder i Island Offshore, Håvard Ulstein, har god tro på at de skal få båten tilbake til Stavanger i fin stand.

Kulturhistorie

– Ingen vet hvor store skader som er blitt påført båten, men vi er optimistiske med tanke på å få den tilbake til Stavanger. Vi hadde noen ledige dager nå og målet er at vi skal få fraktet «Wyvern» tilbake til Stavanger 11. august, sier Ulstein.

I tillegg til Island Offshore er flere andre firma med på et spleiselag for å få den ærverdige skuta opp fra havet. Deriblant Aker Solutions, FMC Technologies og Oceaneering og flere mindre leverandører.

Godt kjent

Island Offshore har en avdeling i Stavanger hvor vartdaling Per Buset er prosjektleder. Han har hovedansvar for operasjonen og de var aldri i tvil om at de ville være med å heve båten.

– «Wyvern» er godt kjent i lokalmiljøet i Stavanger og det er glødende entusiasme for kulturhistorien. Vi ser selvfølgelig en nytte av å profilere oss gjennom dette prosjektet, men vi opplever også en stor glede av å kunne gi noe tilbake til samfunnet, sier Buset.Håvard Ulstein er enig med kollegaen i Stavanger.– «Wyvern» har et søsterskip i Ålesund og begge skipene er en viktig del av den maritime historien og har stor betydning for sine respektive byer, sier han.

Kostbar operasjon

I Stavanger bygges det en krybbe som «Wyvern» skal fraktes hjem i. Island Offshore jobber ofte med å heve skip, men har aldri hevet et treskip før. Håvard Ulstein mener at hevingen av «Wyvern» vil bli en enkel operasjon.

– For oss er dette en relativt enkel operasjon, sammenlignet med hva vi vanligvis arbeider med. Det er selvfølgelig viktig å passe på og vi er godt i gang med å utarbeide en løfteplan. Vi må være ekstra forsiktige i det båten bryter vannoverflaten, da er det mye vann som skal ut av båten, sier han.

Per Buset sier at operasjonen vil koste flere millioner kroner og det er et stort mannskap som må til for å gjennomføre jobben. Stavanger Museum har leid inn ekspert på tetting av båter og målet er å få tettet båten før den ankommer Stavanger.

– Vi regner med at det er mange som vil møte opp og ønske oss velkommen når «Wyvern» returnerer til byen. Det ideelle ville vært å få sjøsatt skuta i det vi kjører inn mot Stavanger, sier Buset.

<strong>Sank:</strong> Den museumseide norske seilbåten «Wyvern» begynte å ta inn vann mellom Øland og Gotland tidlig morgen 11. juli. Få timer seinere var den unike båten sunket. Mannskapet på 10 ble fløyet til land, men en person som bidro i redningsarbeidet omkom. Foto: Ntb Scanpix Foto: Ntb Scanpix