Et forslag fra Grønn skattekommisjon innebærer ifølge Audun Maråk, adm. dir i interesse- og arbeidsgiverorganisasjonen Fiskebåt, at fiskeflåten vil måtte betale en firedobling i CO2-avgifter.

Han mener at konsekvensene av dette kan bli store.

– Fiskeflåten har ingen alternativer til mineralolje som energikilde. Økte avgifter vil innebære svekket konkurranseevne og bortfall av marginale fiskerier. Det vil bli mindre fiske etter for eksempel sei, reke og rødfisk, og mindre ilandføring i Norge. Det vil føre til færre arbeidsplasser, sier Maråk.

Forslaget fra Grønn skattekommisjon innebærer en CO2-avgift på 420 kroner per tonn CO2-ekvivalenter, og at reduserte satser og fritak fra eksisterende avgifter oppheves, herunder mineralolje til fiske og fangst.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Ikke miljøgevinst

Maråk mener at CO2-avgift faktisk kan bidra til å øke klimagassutslippene. Dette ved at flere velger å bunkre drivstoff og levere fangst i utlandet for å tilpasse seg et nytt avgiftsregime.

– Da vil man slippe ut mer som følge av å reise lengre.

Maråk sier at fiskeflåten allerede har kuttet utslippene betydelig, og at dette er et arbeid som vil fortsette.

– Det kan vi gjøre gjennom først og fremst få ned bunkerforbruket per kilo fanget fisk. Det kan vi gjøre gjennom utvikling av en mer effektiv flåte, bedre teknologi, og nye fiskeinnretninger, sier Maråk.

NOx-avtalen

Miljøavtalen om NOx mellom Staten og næringslivet førte til et kraftig kutt av NOx-utslipp fra fiskeflåten. Maråk er ikke sikker på at det vil være riktig løsning også for CO2.

– Det er ting vi må se på om det er egnet til en ny miljøavtale mellom Staten og næringen. Vi hadde eierskap i Nox-fondet, og det er på det rene at det privatfinansierte fondet fikk til et veldig godt resultat. Men vi har ingen alternativer til mineralolje, så det er nok ikke like aktuelt med CO2, svarer Maråk på spørsmål om en lignende miljøavtale også ville kunne fungere for å redusere CO2-utslipp.

Les flere næringslivsnyheter her