Men nå er det et nytt år. Hva gjør rederiene for å få det beste ut av 2016? Vi har snakket med lederne i tre av de toneangivende offshore-rederiene i regionen.

– Vi møter 2016 med resultatene fra 2015. Vi har gjennomført en del kostnadsreduserende tiltak i 2015 som i større grad vil tre i kraft i 2016. Det gjelder båter i opplag og båtene som er i drift – da driftsmessig med tanke på mannskap, men også på teknisk drift, sier Karl-Johan Bakken, konsernsjef i Farstad Shipping.

Men likevel har han liten tro på at det kommer til å snu 180 grader i det nye året.

Karl-Johan Bakken, konsernsjef Farstad Shipping. Foto: Sunnmørsposten

– Det store spørsmålet alle stiller seg nå, er hva som skjer med oljeprisen. Man kan alltid håpe, men vi regner ikke med at 2016 vil bli enklere enn 2015. Vi har et realistisk syn på dette, sier Bakken.

Heller ikke offshore-reder Stig Remøy i Olympic Shipping tror på et rosenrødt 2016.

– 2015 har gått greit, men 2016 kan bli mer utfordrende, men vi har en flåtesammensetning som gir oss muligheter, sier han.

Njål Sævik i Havila Shipping er den som tar sterkest i når han skal beskrive situasjonen offshore-bransjen befinner seg i.

– Det er en perfekt storm. Den lave oljeprisen gir konsekvenser for aktiviteten, i tillegg er det stor kapasitet i markedet. Også er det korrupsjonsskandale i Brasil og sanksjoner mot Russland - som var med på å innlede krisen. Jeg får ikke gjort noe med dette. Da blir det fokus på kostnader, jobbe med finansiering og ta inn over seg at dette sannsynligvis er den største nedgangen bransjen har opplevd, sier han.

Prioriterte områder

– Alle prøver på best mulig måte å møte de utfordringene som står foran oss. Vi søker jobber i alle markeder, også Afrika og Sør-Amerika, sier Remøy om Olympic Shipping sin geskjeft.

Stig Remøy, Olympic Shipping-sjef Foto: June R. Johansen

Farstad Shipping på sin side prioriterer særlig tre områder: Nordsjøen, Brasil og Australia, men driver også steder som i Mexico og i Vest-Afrika.

– Vi er heldig stilt med at vi er tungt tilstede med tonnasje i markedene vi prioriterer i Nordsjøen, Brasil og i Australia, sier Bakken i Farstad Shipping.

Bakken forteller at markedet i Nordsjøen er krevende og med stor konkurranse.

– Oljeselskapene dekker behovene sine fra spotmarkedet. Det er beskjedent med faste, lange kontrakter der, forteller Bakken.

I Brasil kjenner man på etterdønningene av «Operasjon Bilvask, en korrupsjonsetterforsking hvor det store brasilianske oljeselskapet Petrobras og en rekke politikere er involvert. Korrupsjonsskandalen får konsekvenser for mange som har forretninger i landet.

– Her har nå brasiliansk tonnasje fått forrang. Noen av våre skip har blitt tilbakelevert, men ikke i stor grad, sier konsernsjefen.

Havila Shipping arbeider nå i mot Nordsjøen og i Brasil og Vest-Afrika. I tillegg driver de en joint venture sammen med et selskap fra Singapore som satser på Østen.

– I Vest-Afrika har vi hatt en båt i Gabon og Ekvatorial Guinea i snart to år, bortsett fra en liten svipptur til Svartehavet, forteller Sævik.

Gjør som flere enn 24.000 andre - lik smp.no på Facebook

Vest-Afrika

Tidligere mandag gjorde Sunnmørsposten det kjent at Island Offshore sender konstruksjonsskipet Island Constructor til Vest-Afrika. Dette er et område som både Olympic, Farstad Shipping og Havila har erfaring fra.

– Vi har bare gode erfaringer. Det har ikke vært problemer med hverken sikkerhet eller drift, forteller Sævik.

Njål Sævik, konsernsjef Havila Shipping Foto: Arkivfoto

– Vi har vært i Vest-Afrika lenge. Vi har tatt prosjektjobber både i Ghana og Angola, at vi reiser inn og gjør en jobb i et par måneders tid og så ut igjen, forteller Remøy.

Han sier at de ikke har fått tilbakemeldinger fra mannskap om at det har vært spesielt krevende med tanke på sikkerhet å jobbe der under disse oppdragene.

– Men vi går ikke inn i land som er svært krevende. Nigeria har vært nevnt som ett av disse.

Men han utelukker likevel ikke oppdrag i nettopp Nigeria i framtiden.

– Det er avhengig av sikkerhetsopplegget fra samarbeidspartnerne våre. Hvilke baser og ruter som skal brukes. Vi legger alltid sikkerhet i grunn når vi går inn i et oppdrag, sier han.

Også Farstad Shipping har erfaring fra Vest-Afrika, og akkurat nå arbeider subseafartøyet Far Sleipner i området. Tidligere har de hatt aktivitet i både Nigeria og Angola.

Heller ikke Farstad Shipping selv har opplevd problemer med kortere kontrakter i Nigeria, men valgte for noen år siden å trekke seg ut av landet etter at andre rederier opplevde problemer med sikkerheten.

– Da vurderte vi at sikkerheten ikke var slik vi ønsket og pakket kofferten og reiste derfra, sier Bakken.

Men det er ikke alene grunnen til at Farstad Shipping heller satser på andre markeder.

– Det er mer kommersielle hensyn til det. Flåten vår passer bedre til de tre prioriterte områdene vi har, sier han.

Les flere næringslivsnyheter her