I dag kom nyheten om at Frank Sve (Frp) har bestilt møtetid med statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet. Målet til Sve er å diskutere mulighetene for at Hareid - Sulesund kan få endret status til å bli riksvegsamband.

Hareid - Sulesund er per nå et fylkesvegsamband.

- Hareid-Sulesund er nå blitt fylkets nest største ferjesamband, etter Molde - Vestnes. I tillegg vet vi at regjeringen har bestemt at ny E39 skal gå via Hareidlandet. Da er det helt naturlig at regjeringen allerede nå tar over og gjør Hareid-Sulesund til riksvegsamband, sa Frank Sve.

Ifølge Frp-politikeren vil en endring av status automatisk gi flere avganger og bedre materiell.

- Nedprioritert

Oddbjørn Vatne (Sp) mener staten nedprioriterer ferjene som ligger under Møre og Romsdal fylkeskommune.

- De nye anbudene har økt kostnadene våre med 40 prosent uten at vi har fått mer penger på Hareid - Sulesund. Her har vi gjort vedtak om å sette inn ei ferje til på sambandet. Det går ei stund, så øker behovet igjen, mener Vatne.

Ifølge lederen i samferdselsutvalget bør staten eller regjeringa i første omgang overføre mer penger til fylkeskommunen, slik at det blir mulig å drifte ferjene.

- Så får vi ta en større diskusjon på hvem som skal drive senere. Det eneste som er helt sikkert er at det må mer penger inn i systemet, sier Vatne.

Ifølge Vatne er det penger - og ikke hvem som driver - som er problemet.

- Hvis de skal ta Hareid - Sulesund over til riksvegsamband for å gi mer penger, da betrakter de fylkesvegsferjer som B-ferjer og riksvegsferjer som A-ferjer. Det er ikke bare Hareid - Sulesund som trenger mer penger. Det er også et stort behov på Sølsnes - Åfarnes, mener Vatne.

- Hvorfor kan ikke regjeringa kort og greit gi mer penger til våre ferjer? Det kan være viktigere ferjer på fylkessambandet, hevder Vatne.

- Samme hvem som styrer

- Regjeringa har i alle fall vært påholden og ikke villet ut med mer penger nå. Det er næringsliv og pendlere som lider av dette. For oss er det greit samme hvem som styrer, så lenge det blir mer penger, påpeker Vatne.

Han mener at det er mange ferjer som aldri skulle ha gått i Møre og Romsdal.

- Det er ferjer som er avleggs og som spyr ut forurensing. Staten burde ha brukt 30 milliarder på å bygge nye ferjer i hele landet, mener lederen i samferdselsutvalget.

Vatne hevder at Møre og Romsdal fylkeskommune gang på gang har dokumentert behovet for mer penger.