Tirsdag 30. desember meldte smp.no at nærmere 100 ansatte i Farstad Shipping har fått varsel om permittering. Farstad Shipping tar tre skip ut av service, Far Statesman, Far Sigma og Far Sagaris. Grunnen til at varsel om permittering er sendt ut skal være at ratene i spotmarkedet er ekstremt lave. De med permitteringsvarsel må gå på land i inntil tolv uker.

Hovedtillitsvalgt i Farstad Shipping og representant for Norsk Sjømannsforbund, Kim L. Velve håper at det skal bli en kortvarig permittering og synes situasjonen er alvorlig.

- Det er jo alvorlig når nærmere hundre mann blir permittert og tre fartøy legges i opplag. Jeg håper at permitteringen blir kortvarig og at vi kan få mannskapet ut på skip igjen. Velve forteller at det ikke er noen konflikt mellom tillitsvalgte og ledelsen og at de jobber godt sammen.

- Jeg har forståelse for at dette skjer. Oljeprisene har jo stupt og blitt halvert de siste seks månedene. I tillegg har Statoil tatt frem sparekniven og utsetter prosjekter, samt permitterer oljerigger, sier han.

- Min jobb akkurat nå som hovedtillitsvalgt er å ivareta mine medlemmers interesser og se på at spillereglene følges.

- Regjeringen gjør for lite

Velve mener at regjeringen må ta tak for å bedre situasjonen for norsk offshore næring og kystfarten.

- Den norske regjeringen gjør alt for lite for næringen. De er for dårlige til å beskytte norske sjømenn og det maritime Norge. Som eksempel kan vi trekke frem nettolønnsordningen. I det nye statsbudsjettet er taket på nettolønnsordningen hevet fra 198.000- til 202.000 kroner, noe jeg kaller en Donald Duck-avtale. Selv mener jeg at regjeringen må få lovfestet denne og at taket på nettolønnsordningen burde fjernes helt.

I tillegg vil allmenngjøring av næringen, strengere regler for vern av kyst og sokkel og bedre lønns- og arbeidsvilkår bidra til å bedre situasjonen i følge Velve.

Han mener at regjeringen heller ikke bryr seg nok om sikkerhet og trekker frem et eksempel om ulovlig seiling.

- Langs den norske kysten seiler det gjennomsnittlig et skip i uken som seiler ulovlig i form av underbetaling og sosial dumping. De eneste som bryr seg om dette er de tre forbundene (Norsk Sjømannsforbund, Det Norske Maskinistforbund og Norsk Sjøoffisersforbund, red. anm) og ingen andre gjør noe for å bedre disse forholdene, sier Velve, som mener dette er uakseptabelt.

- Regjeringen må se på hvordan land som Brazil og Australia håndterer slike problemer og beskytter kysten sin.

Blir ikke bedre

Velve sier at han håper situasjonen vil bedre seg på kort sikt, men tror likevel at de dårlige tidene kan fortsette.

- Om noe ikke blir gjort kan det bli flere og større permitteringer også for andre selskaper. Farstad Shipping er ikke det første rederiet som har gått ut med permitteringer og blir trolig ikke det siste. Så lenge oljeprisene fortsetter å falle vil jeg tro at flere rederier kommer til å ta ut skip fra spotmarkedet, sier han. Velve forteller at også sanksjonene mot Russland har mye å si for økonomien i offshore næringen.

- Så lenge sanksjonene mot Russland fortsetter vil dette ramme hele EU, deriblant Norge. Jeg håper nå at oljeprisene snur, sanksjonene mot Russland opphører og at de permitterte riggene til Statoil blir satt i gang igjen, slik at markedet snur. Vi må bare se lyset i den andre enden og ri denne stormen med, avslutter han.

Kim L. Velve er hovedtillitsvalgt i Farstad Shipping og representerer Norsk Sjømannsforbund. Foto: Privat