– Et kraftig lynnedslag i natt ser ut til å ha slått ut telefonsambandet vårt, forteller en tipser på Sævollen.

Han forteller at det gjelder flere i hans nabolag. Telenor hadde ikke registrert noen feilmelding søndag formiddag, men tipseren kan melde at det gjelder flere enn bare hans husstand. Sævollen ligger dessuten sånn til at der knapt er mobilsignal, så beboerne er relativt avhengige av fasttelefonen.

– Det er ingen større, sentral feil, så trolig gjelder det en lokal feil som overstrømming hjemme hos kunden, sier Telenors pressekontakt Per Arild Meling til smp.no klokka 11.20.

Må melde inn feil

Meling mener, siden det har vært lyn i området, at det kan dreie seg om en kabel fra sentral og ut til kunden.

– Det er viktig at kundene melder fra om feil på dette, så vi kan registrere det og gi beskjed til entreprenører som så kan gå ut og sjekke, sier Meling.

Feil kan Telenor-kunder melde på deres hjemmesider. Det er Eltel som har servicen for Telenor i Ålesund.

– Jeg var i kontakt med Telenors kundeservice. Eltel jobber ikke i helgene, så dette blir registrert først i morgen. Da er vi ganske handikappa telefonmessig, forteller tipseren til smp.no.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Kan ta dager

Telenor har vanskeligheter med å anslå hvor lang tid reparasjon kan ta, ettersom feilen ikke er lokalisert eller identifisert.

– Det er vanskelig å si når vi ikke vet årsak. Det kan hende kabelen må fikses.

Nor rettetid er første virkedag etter at feilen meldes. Kundene kan få tilbakemelding på hvor lang tid det kan ta om de kontakter kundeservice etter å ha meldt inn feil.