Det sier Rebecca Strandkleiv, Louise Otine Skuseth Tafjord og Ina Haagensen fra internasjonal linje på Fagerlia videregående skole. De har akkurat sett musikalen «Spring Awakening».

De sier det er en forestilling som både imponerer og overrasker. De visste ikke på forhånd at stykket er så mørkt og vondt:

– Elevene viser høgt nivå når de gjør det de aller helst vil holde på med, som musikk, dans og drama. Det er som om flere av dem skifter personlighet når de går inn i en karakter på scenen. Jeg tror på dem. Da blir det også veldig sterkt å se på. Det desperate skriket til karakteren Wendla, det fikk jeg frysninger av, forteller Louise.

Gjenkjennelig

– Stykket ender jo ikke bra, men likevel var det en veldig fin teateropplevelse. Jeg likte at stykket sier noe, ved siden av å være fint å se på. Karakterpresset og frykten for ikke å være bra nok og ikke passe inn, det kjenner alle på, og selvmord er ungdom opptatte av. Jeg føler ikke at jeg er ferdig med historien selv om forestillingen er over, sier Rebecca.

– Det var mange tøffe tema i musikalen, men ingenting som bør være tabubelagt, mener Ida.

– Mange unge opplever jo like vonde ting i virkeligheten. Sånn er det bare. Men det er vanskelig å snakke om. Da kan det være lettere å diskutere et teaterstykke, noe som ikke er sant, og på den måten snakke om noe du vet eller føler på, sier Ida.

Teatersalen er dessuten mørk. Ingen der trenger å se hvordan hver enkelt reagerer på det som fortelles, påpeker jentene.

En lang prosess

Elevene på musikk, dans og drama på Fagerlia har jobbet lenge og grundig med «Spring Awakening».

Mye i stykket er utfordrende, og enkelte foresatte reagerte i starten på valg av oppsetning, forteller lærer og instruktør Anita Valderhaug:

– Alt handler om prosess, og dette stykket har elevene brukt mye tid på. Alt skal ikke vises på scenen, selv om det formidles. Publikum ser bare sluttproduktet, de er ikke med hele vegen fram, understreker Valderhaug.

Helsesøster og rådgivere har vært koblet på i prosessen, i tilfelle noen av elevene trengte ekstra oppfølging undervegs.

– Statistisk sett finnes det elever på alle skoler som har opplevd noe som aldri skal skje.

– Dette budskapet er et av de viktigste, og noe vi har forsøkt å hamre inn gang etter gang: Det er aldri ungenes feil.