Våre skarpøyde lesere er påliteligheten selv. Samme hva vi hiver ut, kommer riktige svar tilbake. Det er bare å takke.

Johs. Klungsøyr på Bigset vet ikke om han skal le eller gråte: Enten glemmer folk fort, eller så har han blitt gammel. Og vis.

Vi velger å holde muligheten åpen for at alle disse tre forholda kan gjøre seg gjeldende, gode Johs.

Han sender oss i retning IFA for varevogna til venstre, og nevner P-70.

Men der kan vi takket være Lars Jakob Skarbø for første gang i historien irettesette veteranspesialisten i Hareidsdalen:

Det er nemlig modellen FØR, altså en F-9 Kombi. Produsert 1952–1956. Denne hadde rundere «snute» og utenpåliggende baklykter til forskjell fra etterfølgeren, som var langt mer «moderne» i DDR-designen.

Begge var imidlertid laget av et slags fibermateriale som gjorde at det spirte og grodde godt i karosseriet. En tidlig øko-bil, som Skaperverket kunne resirkulere – noe tidligere enn eierne strengt tatt satte pris på.

Lese nyheter fra Ålesund? Sjekk vår nye byside

Både Johs. Klungsøyr og Ivar Arne Storsæter kjørte opp med Rekorden skilta T-123.

– Jeg trengte tre og en halv time. Men det var jo helt annen trafikk enn i dag, sier Storsæter.

Lars A. Grønningsæter har ellers identifisert bilen til høyre som en Austin A95. Herved!