Adm. dir. Terje Devold i 62 grader Nord og Stranda-ordføreren ga uttrykk for skepsisen sin, etter at det torsdag blei klart at «Bølgen» har fått 16 millioner kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt.

- Jeg håpte i det lengste at prosjektet aldri ble finansiert. Personlig mener jeg dette er et prosjekt som ikke akkurat skaper ro og trygghet blant dem som bor langs fjorden, sa Stranda-ordfører Jan Ove Tryggestad blant anna til NRK.

- Ingen negative erfaringer

Som prosjektleder for Vestnorsk filmkommisjon arbeider Sigmund Elias Holm med å få internasjonale filmer til Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hordaland.

- Jeg har forhørt meg med flere av mine internasjonale kollegaer, og ingen har negative erfaringer med katastrofefilmer. Faktisk er tilfellet tvert i mot, kommenterer han:

- Etter de eksempler jeg har sett, vil en film som«Bølgen» kunne skape nettopp en bølge av filmturister. Eksempler fra andre katastrofefilmer viser at filmfans elsker å se katastrofer på lerretet – og å besøke de samme stedene i virkeligheten. Filmturisme er en økende trend. I Storbritannia viser beregninger fra Oxford Research at 80 prosent av alle ferierende har hatt en film i bakhodet når de bestemte hvor de skulle reise, og den positive effekten kan bli langvarig og gå over flere tiår. Hvert år reiser det fortsatt filmturister til Martha’s Vineyard – stranden som ble hjemsøkt av haier i «Haisommer».

- Videre besøkes North Carolina av tusener av turister etter å ha sett «Hunger Games». I North Carolina sitter en av «Trolljegeren»-fansen og har bestemt seg for å reise til Norge: Ryan Jernigan fra North Carolina, USA, er en av flere tusen  som konkluderer på sin twitterkonto: «Wathcing Troll Hunter has made me decide I want to visit Norway», fortsetter han.

Les også: Reagerer på «Bølgen»-støtte

Les også: Lager katastrofefilm herfra

«Trolljegeren»

Og nettopp «Trolljegeren» har vist hvilket potensiale det ligger i å vise fram det sunnmørske landskapet i kinosaler og på tv-skjermer, påpeker Holm.

- Ut fra det lille jeg vet om «Bølgen», tror jeg den kan ha samme effekt: Vise frem landskapsbilder et internasjonalt kinopublikum aldri har opplevd, og skape økt interesse for å besøke fjordene, sier han - og viser til ei rekke sitater fra Twitter om «Trolljegeren». Her er noen av dem:

«Watched Trollhunter last night. Very good, funny/sick film and Norway looks amazing. I think it is now in my top 10 of places I want to go.»

Kilde: twitter.com/streboria

«Troll Hunter = Brilliant! Booking my ticket to Norway asap. Not that fussed if I don't see any actual trolls, but that landscape! #epicviews»

Kilde: twitter.com/oliearnold

«This is a movie that will make everyone who sees it want to go to Norway, everything in the movie just looks to incredibly inviting.»

Kilde: cinemaroll.com/horror/troll-hunter-2010

«It’s funny and well made, and now I really want to visit Norway because of the over-abundant scenic shots.»

Kilde: readingwathcinglistening.tumblr.com

«One thing that the movie Trollhunter has made me want to do. Visit Norway. There are some wonderful scenery shots in this movie.»

Kilde: twitter.com/jflamingo2

«Wathcing The Trollhunter has made me decide I want to visit Norway, cause it's mad beautiful... oh, and hunt trolls.»

Kilde: twitter.com/RyanJabroni

«Trollhunter was entertaining in a Blair Witch / Cloverfield way. Best thing was how absolutely beautiful Norway looked. Wanna go now! :0)»

Kilde: twitter.com/proboxman

«I have seen Thor AND Troll Hunter. NORWAY I AM READY FOR YOU.»

Kilde: twitter.com/tombennet71

«Finally watched the superb Troll Hunter, it's like a cryptozoological tourism advert for the beautiful wilds of #Norway!»

Kilde: twitter.com/liminalcity

«Trolly-ness aside, made me want to visit Norway. The landscape looks incredible.»

Kilde: irongarmx.net/phpBB2/viewtopic.php?p=599865&sid=bb4703f5b25f48ecaeff81f49d69d789

Les flere kulturnyheter på smp.no

Ei tidlig skisse til reklameplaket til filmen «Bølgen».