– I TV Sunnmøres barndom kostet det utrolig mye penger å lage tv. Man kunne regne med en million kroner i utstyr per medarbeider. I dag trenger vi ikke mer enn mobiltelefonen, om vi setter det på spissen. Det gir oss utrolige muligheter.

Hva skjer? Sjekk kulturkalenderen på smp.no

Frank Sekkeseter har jobbet i etermediene siden han begynte med lokalradio i Molde i 1988. Mye har endret seg siden han og Per Arne Sandøy trådte inn foran kamera på TV Sunnmøre på midten av 90-tallet, og ikke bare på kostnadssiden.

– Nå kan vi boltre oss i sendeplattformer og nå folk om de er på jobben eller på Copa Cabana, uten å måtte tenke på å skaffe oss etertid. Det gir oss tro på at tida er moden for en ny lokal tv-satsing. sier Sekkeseter.

Les flere kulturnyheter på smp.no

Har hatt prøveperiode

TV Sunnmøre var en saga blott i 2011, da under navnet TV8 Sunnmøre.

Da hadde Sekkeseter og Sandøy for lengst trukket seg ut. Nå skal de ta med seg gamle samarbeidspartnere og erfaringer og gå på lufta unde navnet «Max Lokal».

Nettsida har allerede blitt prøvd ut et års tid, men da som en mer tradisjonell nettavis. Målet har hele tiden vært levende bilder, sier Sekkeseter.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

«Kulturkafé på nett»

– Hvordan skal dere klare dere i det som må kunne beskrives som tøffe tider for mediebransjen?

– Vi skal ikke være en konkurrent til de tradisjonelle nyhetsmediene. Der er det for mange om beinet. Vi vil ha en sterk lokal profil og heller fortelle de gode historiene om mennesker fra Sunnmøre. Særlig innenfor kultur og idrett er det veldig mye å hente, sier Sekkeseter.

Han beskriver den nye webtv-kanalen som en «kulturkafé på nett».

Følg smp.no på Facebook

– Egenart viktig

I tillegg til TV Sunnmøre-kumpanene har kanalen to ansatte og en frilanser som skal forsyne dem med stoff. Det første programkonseptet, «Snakkis», blir et aktualitetsmagasin med gjester i studio.

Siden har de blant annet planer om å involvere seerne selv i å fylle sendeflaten.

– Vi bobler over av ideer vi vil gjennomføre. Noe av det baserer seg på at folk sender inn sine bidrag – mer vil jeg ikke si enda, men blant annet har en nettavis som Huffington Post hatt suksess med lignende konsepter, sier Sekkeseter.

Nå er de i ferd med å innrede tv-studio i et lokal på Amfi Moa.

– Vi vet at vi må dyrke fram en skikkelig egenart om vi skal lykkes med dette. Studioet, som vi prøver å gi litt «sunnmørspreg», er blant virkemidlene, sier Sekkeseter.

Tegnet av interiørblogger/boligstylist Therese Knudsen, og er under bygging på Moa. Illustrasjon: Therese Knutsen