I fjor ble hun «Folkets Favoritt» under den årlige prisutdelinga for bloggere. I år er hun nominert igjen. I tillegg kan Marna Haugen Burøe stikke av med tittelen som «Årets Blogger», «Årets Gullpenn», «Årets Bloggbusiness» og «Årets Livsstilsblogg».

Men hun er ikke den eneste lokale bloggeren som gjør det godt for tiden.

Ålesunder Jørgine Massa Vasstrand som blogger om trening og helse under navnet «Funkygine» er nominert i kategoriene «Årets Trenings- og helseblogg» og «Årets Stjerneskudd».

Moteblogger Lene Orvik, opprinnelig fra Misund, er finalist i kategorien «Årets Moteblogg».

Alle de tre blogger under bloggnettverket United Influencers (tidligere United Bloggers).

Finalistene er et resultat av over 20.000 nominasjoner fra leserne. Årets jurye består av Ida Elise Eide Einarsdóttir, redaktør nettmagasinet Vixen, Hans Petter Nygård Hansen, kommunikasjonsrådgiver og blogger, Jorun Sofie Fallmo Aartun, journalist Dagens Næringsliv og forfatter, Jostein Wålengen, redaktør Melk & Honning, Marcel Lelienhof, fotograf, Helle Tjaberg, trendekspert og redaksjonssjef i Maison Interiør, Gisle G. Stokland, ansvarlig utgiver 730.no og Melk & Honning, Kristin Grøntoft, ansvarlig for sosiale medier i Aftenposten.

Det er opp til juryen å kåre vinnerne som presenteres under prisutdelingen 15.januar. Det skjer etter en gjennomgang av både bloggene og bloggernes sosiale konti for å etterstrebe vinnere som både har godt innhold og som holder seg innenfor lovverket. Det kan finnes bloggposter med manglende eller dårlig merking eller annet som strider mot åndsverksloven og/eller markedsføringsloven. Juryen oppfordrer leserne til å melde inn dersom det er noe som bør tas med i juryens vurderingen av finalistene.

– Omfattende og krevende

– Det har vært en svært omfattende og krevende jobb å finne frem til årets finalister. Spesielt krevende har det vært fordi vi har satt markedsføringsloven og åndsverksloven høyt på dagsorden. Det gjør oss programforpliktet til å gjøre skikkelig research for å avdekke bloggere som ikke holder seg innenfor de lover og regler som gjelder. Når det er sagt har vi også vurdert finalistenes innsats til å bli flinkere til å både merke kommersielle bloggposter tydelig, og benytte seg av bilder man har rettigheter til å bruke, sier jurymedlem Hans-Petter Nygård-Hansen.

– Hadde vi valgt å diskvalifisere alle finalistene som på ett eller annet tidspunkt ikke hadde overholdt Forbrukerombudets retningslinjer, markedsføringsloven eller åndsverksloven, hadde vi ikke hatt noen finalister til slutt. Progresjon i riktig retning har derfor vært utslagsgivende i positiv favør, legger Nygård-Hansen til.