– Freskoen gjør den uferdige T-banestasjonen til et sakralt rom. Det er helt rått å se hvordan det blå maleriet lyser opp de betonggrå omgivelsene.

Ålesunderen Bent Erik Myrvoll finner knapt ord når han skal beskrive hvordan bildekunstner Sverre Wyllers fresko «En blå stasjon» tar seg ut.

– Dette er noe helt annet enn et maleri som er malt rett på en murvegg. Vi har lagt lag på lag med kalkpuss basert på italiensk freskoteknikk fra 1200-tallet. Tidkrevende, men resultatet er blitt fantastisk bra, sier Myrvoll. Han har vært leid inn av Wyller som freskoekspert i arbeidet med utsmykkingen av Oslo Sporveiers nye T-banestasjon. Den skal åpnes i april 2016.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Tidkrevende: Lag på lag med muspuss må legges før arbeidet med påføring av fargepigment starter. Her er Leon Roald og Bent Erik Myrvoll i arbeid på freskoen.

– Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Men dette er ikke noe gallerirom, så det gjenstår å se hvordan freskoen klarer seg sammen med ventilasjonsanlegg og andre tekniske innretninger. Jeg tror freskoen kommer til å kle T-banestasjonen, sier kunstneren om freskoen som viser en lampe som henger over et bord. Det enkle motivet i blåtoner framstilles som et skilt for å spille på språket i den øvrige infrastrukturen i T-banestasjonen.

Temmelig ekstrem arbeidssituasjon

Siden slutten av mai har Bent Erik Myrvoll, Leon Roald og Otto Stornes sammen med Sverre Wyller jobbet fram det fem meter høye og seks meter lange verket. Det har foregått 40–50 meter nede i en tunnel, mens arbeidet med å legge togskinner og annet anleggsarbeid har pågått rundt dem.

– Arbeidssituasjonen har til tider vær temmelig ekstrem, med mye støy, støv og store maskiner i arbeid. Vi har stått med hørselvern og jobbet, med store vifter og et telt rundt oss for å beskytte freskoen og oss selv mot støv og støy, forteller Myrvoll.

– Tøffe forhold, ja, supplerer Sverre Wyller. – Men det har vært interessant å se at det er mulig å utføre et så finstilt arbeid som fresko er i et så tøft miljø, sier kunstnere som med dette verket har gitt seg i kast med den gamle muralteknikken for første gang.

Sand fra Standal knuseverk

Det er Bent Erik Myrvoll som sammen med Leon Roald har forsket seg fram til kalkpussblandingen maleriet er laget av. Tre tonn sand fra knuseverket på Standal er blant annet brukt til freskoen som nå henger i T-banestasjon i Oslo. Freskoteamet har jobbet skift i hele sommer for å få maleriet ferdig. Fra tidlig morgen til sent på kveld har Myrvoll og Roald lagt lag på lag med kalkpussblanding, og så har Wyller utført arbeidet med fargepigmentene på nattetid. Ofte ved hjelp av de to sunnmøringene som har solid kunnskap og erfaring med freskoarbeid.

Stolt og glad for prestisjejobben

– De er virkelig flinke folk som kan mye om fresko. Det er en sjelden situasjon at det er etablert et toppteam for freskojobber. Norge har aldri hatt det tidligere. Flott at et sånt team er tilgjengelig her i landet, sier Sverre Wyller om sine medhjelperer på freskoen i Løren T-banestasjon.

– Det vi har gjennomført er et av de største freskoprosjektene i Norge siden de store freskoene i Oslo rådhus ble laget på 1950-tallet. Beste måten å holde kunnskapen levende på er at det dukker opp nye prosjektet, mener Sverre Wyller.I flere år har Myrvolls team jobbet for freskoteknikken, og blant annet fått i stand en freskovegg ved Ålesund kunstfagskole. For dem er feskoprosjektet i Oslo en prestisjejobb.

– Jeg er stolt og glad for at vi har fått lage et stort freskomaleri i Norge, sier freskoeksperten.