– Den største utfordringa er som det alltid har vært; å slå gjennom. Mange artister har vært høyt oppe, men aldri kommet seg helt over kneika. Vi har ikke bare lyst å gjøre det bra i Norge, men også USA og ellers i verden. Men det er ei hard kneik å komme over, sier vokalist og gitarist Øyvind Tønnesen.

Sammen med Thomas Lergrovik, Marco Brørs og Aleksander Grande utgjør de ålesundsbandet Ahead Of The Curve. Til tross for at de bare har spilt i lag i to år, har de oppnådd mye.

Les også: Lokalt band åpner Jugendfest

De har vært finalist i Musikkprisen 2015, spilt på festivaler som Jugendfest og Fosnavåg Rock, fått god omtale av flere program på NRK P3 og ikke minst er den siste låta, «Float», nå blitt merka som «anbefalt» av NRK Urørt.

– Det har vært en fin start og har bare gått oppover. Fortsetter det slik ser det lovende ut, mener Øyvind.

Hva skjer i helga? Sjekk vår oppdaterte kulturkalender.

Rockestjerner på Hatlane barneskole

– Mange artister jeg intervjuer har en vanlig jobb og så lager de musikk og turnerer på siden. Mange har gitt opp rockestjernedrømmen og slått seg til ro med at de har det gøy med å lage musikk, forklarer han.

– For bare noen år siden var det mer rockestjerne-ambisjoner der ute, men mange har vel innsett at det er vanskelig å få det til å gå rundt, spesielt om man er mange bandmedlemmer.

Den store drømmen for Ahead Of The Curve har alltid vært å kunne leve av musikken, men for tiden jobber alle de fire bandmedlemmene så godt som 100 prosent i «vanlig jobb». Aleksander på Musikktorget, og de tre andre på barneskole og SFO.

Hold deg oppdatert. Følg Sunnmørsposten på Facebook.

– Det er ganske tilfeldig at det ble slik. Vi ble tipsa om at skolene trengte folk, så søkte vi, forteller Marco. Han jobber for tiden på Hessa barneskole, mens Øyvind og Thomas jobber på Hatlane barneskole.

På jobb på Hatlane skole skriver de autografer og spiller for elevene. Drømmen for Thomas Lergrovik og Øyvind Tønnesen i Ahead Of The Curve er det de færreste får til: Å leve av musikken. Foto: Nils-Harald Ånstad

– Barna er veldig interessert i bandet så vi viser litt filmer på YouTube og slikt, forteller Thomas.

I tillegg har de blant anna spilt forenkla versjoner av bandets egne sanger på allmøte foran hele skolen.

– Noen barn ble faktisk rørt til tårer. De ser vel litt på oss som rockestjerner. Vi har signert en del autografer, forteller Øyvind med et smil om munnen.

– Tøft, men ...

Bandet øver fast to ganger i uken, i tillegg er det alltid noe å gjøre.

– Det går i planlegging, søke om støtte eller stipend, lage logo og cover til albumet, oppdatere facebooksiden til bandet med ting vi gjør, og så har vi jo oppretta et firma, forteller Øyvind og legger til:

– Ja, det er tøft, men det er jo ingen som tvinger oss til å spille i band!

Jobben i barneskole og SFO er ifølge medlemmene ypperlig å kombinere med det å spille i band siden de har fri i helgene og på kveldstid. For tiden jobber de med å spille inn debutalbum.

– Vi har vel kommet halvveis med innspillingen, men mangel på penger stopper oss fra å gjøre den ferdig, forteller Marco.

– Hva tjener man penger på som band i 2015?

– Ikke en dritt! kommer det raskt fra Øyvind.

(Artikkelen fortsetter etter bildet.)

Musikk: Eline Spjelkavik Sætre tester ut instrument på musikkrommet på Hatlane skole. Hun er en av elevene Thomas og Øyvind jobber med på SFO.

De vet det ligger mest penger i konserter, men om det blir for langt å reise går de rett og slett for mye i minus. Nå har konsertlivet generelt blitt lagt på hylla for en stund.

– Vi trenger å ha noe å vise de som vi vil skal komme på konsertene våre. Derfor fokuserer vi nå på å få klart debutalbumet vårt, slik at vi har noe å markedsføre oss med, forklarer Øyvind.

Albumet spiller de inn hos Ocean Sound Recordings. Via forskjellige konkurranser har de vunnet totalt fem dager med innspilling hos studio på Giske. For å klare å komme i mål med plata forventer de å bruke rundt 100.000 kroner.

Slettemark: – Viktig med flere inntektskilder

Man kommer langt med talent, men det er på ingen måte nok for å kunne leve av musikken i 2015, ifølge Asbjørn Slettemark.

Musikkjournalisten mener ålesundsbandet prioriterer riktig ved å fokusere på debutalbumet.

– Det er den mest naturlige vegen å gå. Før kunne man tjene litt penger på platene, men nå for tiden er et album mest som en reklameplakat.

Å etablere seg som en god konsertattraksjon er ifølge Asbjørn noe av de viktigste man kan gjøre som band eller artist i dag. Kommer man seg i tillegg inn på festivalmarkedet har man gjort det godt. Men det er også viktig å spre seg litt ved å for eksempel selge musikk til tv-serier eller reklame.

(Artikkelen fortsetter etter bildet.)

Marco Brørs Foto: Nikolas B. Farstad

Asbjørn er en av dem som har gitt Ahead Of The Curve spilletid på P3 med sitt tidligere program «Pyro», og har blant annet sagt at bandet er «Lyden av Ålesunds framtid».

– Jeg syns musikken deres er dritkul. Men for et band som er i startfasen så er det vanskelig å få oppmerksomhet og få folk til konsertene sine. Det som ofte skiller de som klarer seg fra de som ikke gjør det, er om de blir sure eller står på og jobber, forklarer Asbjørn.

Bandet er heller ikke innenfor den sjangeren som får mest oppmerksomhet for tiden.

– Nå er det veldig populært med elektronika, men på et tidspunkt kommer rocken og hardrocken tilbake. Om det blir om et halvt år eller fem er ikke godt å si, sier Asbjørn.

Heller Ålesund enn Oslo

Selv ser bandet på fremtiden med optimisme.

– Penger og annen støtte kommer etter hvert. Vi skal jobbe hardt, lage bra musikk og markedsføre oss, seier Øyvind.

– Kjærlighet for det du gjør er viktig, legger Thomas til.

– Det å utfordre seg selv og bli bedre driver oss. Når notene treffer perfekt så kjenner du det i beina. Og når vi hører oss selv på radioen og vet at andre får høre det vi har jobbet så mye for, så får vi lyst å jobbe mer, sier Marco.

Bandet var tidligere innom tanken å flytte til Oslo for å jobbe med musikken, men slo det fort fra seg.

– Da hadde vi ikke hatt Vega, Jugendfest eller dette øvingslokalet, sier Øyvind, og sikter til Kolvikbakken studio hvor de for tiden får øve to ganger i uka til en veldig billig penge.

(Artikkelen fortsetter etter bildet.)

Ambisjoner: Ahead Of The Curve vil ikke bare slå gjennom i Norge, men også internasjonalt. De vet det er et trangt nåløye å komme gjennom, men er klar for å jobbe knallhardt for å nå målet. Foto: Nikolas B. Farstad

– Ålesund er den beste plassen for å både spare penger og tjene penger. Ting går jo digitalt, så det spiller ingen rolle om du ikke er i de store byene.

Bandet er enig i at Norge er et godt sted å være musiker.

– Jeg tviler på at mange andre land har så gode kommunale øvingslokaler som dette. I tillegg er her mange gode støtteordninger som for eksempel via Kjell Holm, Bandorg og Momentium. At de lar lokale band spille på Jugendfest gir mye god markedsføring. Vi føler vi får mye hjelp, sier Øyvind.

Målet er å ha debutalbumet klart innen ett år. Da skal det sendes til plateselskap, forhåpentligvis bli signert, og så kan konsertvirksomheten starte opp igjen.

– All statistikk tilsier at disse guttene jobber på barneskole også om noen år. Det har ingenting med at jeg ikke liker dem, men det er beinhardt å slå gjennom og det er ytterst få som klarer å leve av musikken. En må ha en kombinasjon av en god plan og flaks for å få det til, sier Asbjørn.

Til det har bandet følgende svar:

– Vi har jo sjølsagt troa på det vi gjør, ellers hadde vi ikke orket. Så er det opp til folket om de liker oss. Det er vår jobb å overbevise dem, kjempe for det vi gjør og motbevise hva «all statistikk tilsier», sier Øyvind.