Nå venter Wagner-jobber både i Tyskland, Sveits og Estland i året som kommer.
Ei rekke svenske medier har anmeldt forestillinga.
– Dette er veldig gøy, gode kritikker er jo en boost for resten av forestillingene. Synger man opera i distriktet i Norge er man heldig om man får én anmeldelse. Her har vi fått flere, sier Teige, som også har all grunn til å være fornøyd med innholdet i anmeldelsene.
Makeløst
Dagens Nyheter, en av Sveriges største aviser, mener ålesundsjenta er fantastisk som Senta.
«Hun lykkes både å gestalte den pikeaktige naiviteten, den blinde selvsikkerheten og den håpløse bekreftelsestørsten i den krevende rollen – og hun synger helt makeløst», skriver anmelderen.
En sensasjonelt bra norsk sopran, mener SVT Kulturnyheterna.
«Solistgruppen var av absolutt beste klasse og best var Elisabeth Teige som Senta» skriver anmelderen i Operalogg. Og både Svenska Dagbladet og NÅ henger seg like begeistret på. Rollen som Senta i «Den flygende hollender» var Teiges debutrolle på Den Norske Opera og ballett i fjor.
Nå har ålesundsjenta fått flere prestisjefylte oppdrag som Senta i Wagners kjente opera. Først i Nasjonaloperaen i Estland, så i Tyskland, på Oper Frankfurt. Ærefrykten for å synge i komponistens hjemland er stor.
– Dette er kjempestort. Og skummelt. Å skulle synge Wagner i et tysk operahus, sammen med tyske kollegaer, for et tysk publikum – det er en spesiell utfordring.
Til Tyskland
Når hun entrer scenen i St. Gallen i Sveits blir det i en ny Wagnerrolle, da som Elsa i Lohengrin.
– Er du i gang med den store Wagner-karrieren?
– Jeg hadde nok ikke trodd at det skulle skje så mye, så fort, i en alder av 35 år. Men det er jo dette jeg har jobbet mot i lang tid, siden vi så i hvilken retning stemmen min utviklet seg. Om dette skulle bli min karrierevei, vil jeg absolutt ikke klage, for å si det rett ut. Jeg vil ikke det.