Maja Furuhaug (24) og Malene Terøy (22) valgte å se på hva Ålesund kan tilby unge kjærestepar som besøker byen.

– Vi ønsket å presentere noe som skilte seg ut, og valgte å lage en film som viser hva Ålesund kan tilby et ung, barnløst kjærestepar som kommer på besøk, sier de to studentene på Media IKT og Design i Volda.

Se videoen til Maja og Malene i videovinduet øverst i saka

Filmskapere: Maja Furuhaug (til venstre) og Malene Terøy.

Korte

Oppdraget var å lage to utgaver av filmen, en på ett minutt og en på tre minutt.

– Filmene må være korte, tilpassa sosiale media, sier markedssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

I løpet av ett minutt får vi se et ungt par som går på restaurant i byen, padler i Brosundet, besøker Atlanterhavsparken og nyter utsikta fra Fjellstua.

– Vi var her og filma i et par dager, og har flere timer med råfilm. Så det var ikke lett å skulle korte dette så mye ned, forteller de to studentene.

IDYLL: Tom Anker Skrede, markedssjef i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, er imponert over hva Malene Terøy og Maja Furuhaug, og de andre studentene, har fått til med sine filmprosjekt.

Det var i fjor høst at linja «Outdoor Media Production» ved Høgskulen i Volda, inngikk et samarbeid med destinasjonsselskapet i Ålesund om å lage korte reklamefilmer.

Onsdag ble seks av filmene presentert i Ålesund. Reiselivssjef Geir Vik er begeistret:

– Dette er et samarbeid vi har satt stor pris på, og som vi håper skal føre til at vi kan utvikle andre produkt sammen, for studentene er en fantastisk ressurs, sier Vik.

Se flere andre videoer til høyre for artikkelen

Emneansvarlig Dag S. Roland ved Høgskulen i Volda sier at det var ei nyttig utfordring for studentene å få jobbe for en virkelig kunde.

De seks filmene skal nå brukes til å markedsføre Ålesund og Sunnmøre. Men markedssjef Tom Anker Skrede sier at de tror på en større effekt:

Ambassadører

– De 39 studentene som har deltatt kommer fra hele Europa. Vi tenker at disse kommer til å bli flotte ambassadører for oss, nå som de er blitt eksperter på vårt område, sier Skrede.

En av filmene som ble laget tar oss med på sykkeltur langs Hjørundfjorden, en annen film fokuserer på arkitektur i Ålesund, Ørsta og Valldal, mens ei gruppe har laga en film om hva en barnefamilie kan ta seg til i Ålesund. Andre igjen har laga film om kortreist mat.