Ut ifra den ausburgske bekjennelse artikkel 7 kan vi lese at kirka er «forsamlingen av de hellige der ordet læres rent, og sakramentene forvaltes rett”. Kirka den norske er en luthersk kirke som har dåp og nattverd som sakramenter. Ordet som skal læres rent viser til hele Bibelen altså både det gamle og det nye testamentet. Å skulle avskrive Det gamle testamente, ville si å avskrive det Guds ord som Jesus Kristus bygde på. Jesus Kristus er grunnvollen til kirka. Han sier at det å følge hans ord, både det som er populært og det som er upopulært, er nødvendig for å være hans etterfølger. Han sier også at han er vår eneste inngang til Gud. Bare han kan frelse oss fra vår synd, og han kom til vår ufullkomne jord for å tilby oss frelse.

Det har i det siste hundreåret vært et hardkjør mot kirka og den kristne lære i vårt samfunn. For hver generasjon, har bibelkunnskapen gått nedover. Det blir nå sagt at kirka må tilpasse seg dagens samfunn. At kirka må bli mer tolerant og være åpen for alle. Det blir hevdet at det viktigste budskapet til Jesus, var kjærlighetsbudskapet. Du skal komme som du er til kirka, men du skal ikke trenge å omvende deg fra din synd. Ord som ikke passer inn fra Jesu eller Paulus munn, kan bare vrakes. De ville uansett sagt noe annet i dag. Altså vært mer opplyste.

Dette vil jeg problematisere. Tror ikke vi som lever i dag at Gud er hellig, allmektig, er den som har all oversikt og kunnskap, og at Han har skapt oss. Vil ikke det tilsi at Han både vet om fortid og framtid. Skulle da noe være skjult for Han?

Kirkevalget vi står framfor, handler i år i stor grad om kirka skal åpne opp for at to av samme kjønn skal kunne gifte seg i kirka og få Guds velsignelse. Dette er en stor sak selv om det ikke finnes noe i Bibelen som åpner for dette, men det finnes ord som stenger for det helt fra skapelsesberetningen. Selv om vi må regne med at Paulus og oldkirken visste en hel del om slikt samliv, åpnet de ikke for det og grunnen er helt klart at det brøt med Guds ord i Bibelen.

Slik har kirkens forkynnelse vært i de 2000 år etter at Jesus for opp til himmelen. Nå stilles det altså krav om at kirka skal velsigne noe Guds ord advarer mot. En påtar seg et stort ansvar ved å stemme inn personer som vil endre kirkens praksis på dette punktet. Kirka er satt til å forkynne Guds ord. Den enkelte kristne skal være lys og salt i verden slik at flere skal kunne ta imot Guds tilbud om frelse. Kirka er ikke satt til å følge verdens regler for å være populær. Den er satt til å holde fast på Guds ord til Jesus Kristus kommer tilbake.

SOLVEIG FURE OLAFSSON

Ålesund