De siste åra har vi laget en redaksjonell årsrapport for å gi leserne innsyn i arbeidet vårt, og sette søkelys på hvordan avisa forvalter sin rolle. Den forteller også noe om utviklingen av medievaner.  Leser- og opplagstallene som ble presentert av Mediebedriftene tirsdag, viser en klar tendens: Færre leser nyheter på papir, mens flere velger web og mobil.

For Sunnmørsposten sin del betyr det at opplagstallet for papiravisa nå er 25.772 mot 27.460 året før. De daglige lesertallene er 73.000 for papiravisa, 58.000 for smp.no og 31.000 for Sunnmørspostes mobilutgave. Godt over 100.000 unike brukere leser Sunnmørsposten på en eller annen plattform hver eneste dag. Mediehuset er det klart største i nordvest. Denne solide posisjonen må utvikles videre.

Pluss

For å møte folks endrede leservaner gjorde vi et noen strategiske grep i fjor: I juni ble den elektroniske utgaven av papiravisa (eavisa) tilgjengelig for alle abonnenter, slik at folk selv kan bestemme hvordan de vil lese nyheter. Dessuten innførte vi «Pluss-løsning», som gjør det mulig å publisere saker eksklusivt for abonnenter. Det gleder oss at over 50 prosent av abonnentene våre har tatt i bruk den nye løsningen, og det kommer stadig inn meldinger om nye registreringer.

Papir, nett og mobil utfyller hverandre og gjør at vi kan tilby bedre tjenester. I november samla vi papiravisa på en rygg, og lanserte en ny fredagsbolk med lokale reportasjer, faste spalter og kulturkalender. Tempo og dybde er stikkord for strategien vår. Når det er gasslekkasje på meieriet i Ålesund sentrum eller brann på avfallsanlegget i Sykkylven, trenger folk å få melding øyeblikkelig slik at de kan lukke vinduene. Derfor legger vi vekt på tempo og rask nyhetsformidling.

Men nyheter kan også være langsomme endringer, som ikke oppdages før noen setter søkelys på det som skjer. Å gå i dybden, sette ting i sammenheng, analysere og kommentere er en viktig del av oppdraget vårt. De mer omfattende reportasjene blir som regel Pluss-saker. Sunnmørsposten skal være en tydelig meningsbærer, som setter dagsorden for saker som er viktige i vårt område.

Informere

Vår målsetting er å bidra til positiv utvikling i nordvest, ved å informere om det som skjer, avdekke kritikkverdige forhold, knytte sammen folk i bygd og by og gi rom for idéutvikling, dialog og debatt. Det er mange prosjekter som er blitt virkelighet fordi noen i sin tid lanserte rare og ville ideer i Sunnmørsposten. Alle lokalsamfunn har behov for møteplasser for å utveksle meninger, og vi ønsker å være et samlingspunkt i vår region.

Digital scene

Gjennom hele 2014 har Sunnmørspostens digitale kulturscene vært et fast ukentlig innslag på smp.no. Vi ønsker å gi lokale artister mulighet til å vise fram musikken sin til et større publikum, og med over 200.000 unike brukere i uka er smp.no den største scenen i nordvest.

Forbedring

Vi er opptatt av at alt vi publiserer skal være korrekt. Likevel skjer det en del feil, og da skal de rettes opp. I løpet av året er det blitt en del rettinger og presiseringer. Språket er vårt viktigste arbeidsredskap, og derfor må vi drive kontinuerlig språkarbeid.

Sunnmørsposten er klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU) i to saker i 2014. Den ene ble avvist fordi den var foreldet, og i den andre ble Sunnmørsposten dømt for å ha ventet for lenge med å omtale en rettskraftig dom i en sak vi hadde omtalt tidligere. Det var en betydelig forskjell i dommen fra henholdsvis Tingrett og lagmannsrett, til domfeltes fordel. På grunn av en glipp gikk det halvannet år før den rettskraftige dommen ble omtalt, og det betyr at avisa har brutt god presseskikk. Fellelsen har ført til at vi har skjerpet våre rutiner for oppfølging av rettsavgjørelser.

Her kan du lese hele den redaksjonelle årsrapporten