Slik kunne cruiseskipene ha lagt i Ålesund, ved kai midt ute i Aspevågen. Ingen hindring for Langevågsbåten i alle fall, og fra neste sommer flyttes containerskipene fra Skutvika til Flatholmen. Foto: Staale Wattø STAALE/ Illustrasjon: Linda Nygard-Sture

Deler av Ålesund sentrum har for lengst passert reparasjonsalderen, og byen trenger oppstramming. Da må det være lov å kaste seg inn i debatten, uten at alle detaljer er på plass. Slik som arkitekt Morten Løvseth har gjort.

Uten strukturelle grep kan Ålesund risikere å bli ei stor bygd med en museumsby i forfall, mener han.

På Moakonferansen nylig la Løvseth fram visjonære planer for byreparasjoner. Det viktigste, mener han, er å flytte cruisetrafikken. Han foreslår å legge den til nordsida av byen. Det kan åpne for en snarlig utbygging av 500 boliger på sørsida, langs byens sjøfront, fra Prestebrygga til Blixvalen. Planene er en fryd for et ålesundshjerte.

Lite har skjedd

I 2011 vant prosjektet «Sundbyen» arkitektkonkurransen for sørsida. Fire år senere, i 2015, kom reguleringsplanen. Siden har lite skjedd.

Å kombinere cruisetrafikk og boligutbygging på sørsida har vist seg å være uforenelig. Ingen vil investere i tomter for å bygge hus med 60–70 meter høye vegger av cruiseskip som nærmeste nabo.

Diskusjonen om å flytte hele eller deler av cruisetrafikken i Ålesund fikk nytt liv på forsommeren i år, da politikerne vedtok at det skal gjennomføres en såkalt mulighetsstudie. At en slik studie kommer, er på høy tid. Er det noe Ålesund trenger så er det nytenkning rundt hvordan byen skal ta imot et stadig økende antall cruiseskip.

Mer enn økonomi

En slik analyse må handle om mer enn havnas økonomi, værforholda på nordsida og tekniske løsninger. Den må også handle om hvordan cruisetrafikken utvikler seg de neste tiåra? Vil cruisenæringa, slik mange hevder, fortsatt vokse inn i himmelen? Vil strengere miljøkrav ta knekken på masseturismen til sjøs? Er cruisetrafikk bærekraftig for et kresent og stadig mer miljøbevisst turistmarked?

Eller for å snu på det: Er cruisetrafikken bærekraftig for Ålesund? Hvor mange cruiseskip tåler denne byen, egentlig?

Snakker havnas sak

Havnefogden mener sørsida er eneste alternativ. Greit, det er jobben hans å snakke havnas sak. Cruisetrafikken i Ålesund er den viktigste inntektskilden for havna og utgjør 40 prosent av omsetninga. Han må også forsvare ei investering på 100 millioner kroner for et av Europas største landstrømanlegg, plassert og tilpasset cruisetrafikk, nettopp på sørsida av byen.

Også havnestyret er motvillige. Man kan ikke bare skalte og valte med disse tingene. Det er en million ting som må avklares, innvender styrelederen. Han mener det blir for enkelt å bare kaste fram tegninger slik arkitekt Løvseth gjør, uten å forholde seg til alle detaljene som må på plass.

Jeg velger å se det på en annen måte. Jeg roper hurra for alle som tør å tenke spenstige tanker uten at alle detaljer er på plass. Slikt er med på å føre verden videre.

Må ofre Aspa

Nordsida er absolutt et alternativ for cruisetrafikken, men finnes det andre muligheter? Hva med å legge cruiseskipene midtfjords i Aspevågen? Med kontorplass med panorama over Aspevågen har tanken slått meg og nylig foreslo Kåre Molvær i Cruiseservice AS det samme i en e-post til Sunnmørsposten.

Forslaget, som kastes fram uten at alle detaljer er på plass, går ut på å bygge ei ny kai for cruiseskipa ved grunnene på Aspa. Passasjerene kan entre byen ved hjelp av ei gangbro inn til Storneskaia. Og dermed kan sørsida utvikles i fred og ro.

Ved å bygge ei ny kai i Aspevågen, kan sørsida utvikles i fred og ro, mener Kåre Molvær i Cruiseservice AS. Passasjerene kan entre byen ved hjelp av ei gangbro til Storneskaia. Foto: Linda Nygard-Sture (Illustrasjon)

Ålesund må velge

Skal man få en by til å virke må den ha boliger. Da må Ålesund velge: cruisetrafikk eller byutvikling på sørsida? For meg er det ingen tvil om hva som er viktigst. Cruiseskipene må vekk fra kaikanten på sørsida. Håpet er at også ålesundspolitikerne kommer fram til at byutvikling er det mest framtidsretta. Inntil videre heier jeg på alle gode forslag til hvordan Ålesund kan repareres.

Heldigvis står mange av jugendhusa i Ålesund fortsatt, noen mot alle odds, snart 120 år etter at de ble bygd. Slik vil det være på sørsida også. Det som planlegges og bygges i vår tid skal vare i generasjoner. Ålesund må for all del unngå å bli ei bygd med en museumsby i forfall. Da kommer heller ikke cruiseturistene.