Sjøfolk om bord på offshore supply-fartøy har allerede fått merke konsekvensene av at oljeprisen har stupt. De første fartøyene er lagt til kai. Det er grunn til å frykte at det kan bli flere. Nedgangen i oljeprisen har allerede utløst en diskusjon om oljearbeidernes gode lønns- og arbeidsvilkår. Det er grunn til å tro at kravene om lengre arbeidsperioder og mindre fritid også vil komme for dem som jobber på båtene som betjener olje- og gassindustrien.

Med en stadig tøffere internasjonal konkurranse er nettolønnsordningen aleine neppe nok til å opprettholde en så høy andel som vi i dag har av norske sjøfolk innen denne delen av skipsfarten. Mange i næringen ble skuffet da regjeringen i budsjettet kun økte maksgrensen i nettolønnsordningen tilsvarende prisveksten. Det gjorde at maksbeløpet et rederi får refundert er økt til 202.000 kroner i året for hver ansatt som er omfattet av ordningen. Totalt koster nettolønnsordningen nå 1,7 milliarder kroner i året. Et ikke ubetydelig beløp, men likevel neppe stort nok til å forhindre at rederiene kan komme til å flagge ut stadig flere båter for den måten erstatte norske mannskap med utlendinger.

Det er ikke en ønsket utvikling. Det er bred enighet om at norske sjøfolk om bord på norske båter er en viktig brikke i den maritime klyngene. I dag er i overkant av 11.000 sjøfolk omfattet av nettolønnsordningen. Samspillet mellom sjøfolk, redere, verft og utstyrsprodusenter er det som har skapt de maritime klyngene rundt i landet. Inkludert klynga på Nordvestlandet.

Derfor bør sjømannsorganisasjonene og Rederiforbundet sette seg ned og se hvilke muligheter som finnes for å øke konkurransekraften til norske sjøfolk. I en slik diskusjon kommer en neppe unna spørsmålet om arbeidstidsordningene. Verken sjøfolkene eller rederiene kan forvente ytterligere drahjelp fra staten. Rederiene har allerede et skatteregime som er langt gunstigere enn all annen næringsvirksomhet. I tillegg har vi nettolønnsordningen som er rettet inn mot sjøfolkene.

Da gjenstår det at partene i næringen selv tar et tak for å sikre framtida til norske sjøfolk også med en oljepris langt under 100 dollar fatet.