Det nye er en ny rutebilstasjon i en av de mest sentrale gatene i byen.

Er det de vise menn i Ålesund, eller er det vegetaten i Molde som står bak dette? Det er med skrekk og vantro vi byvandrere ser på de bakstreverske planene for byens fremtid og utvikling. Byen er ikke og skal ikke fremstå som et Legoland for all fremtid. Skal det bygges en ny bydel, er det gates som må bygges først, som er en offentlig oppgave og nye bygg er det stort sett private som bygger.

Ålesund er en lang og smal by med mange velregulerte gater og ikke minst alle fine Jugendstil husene, og alt dette ble planlagt og regulert og bygget på under tre år. I dag strever alle vesener både i Molde og Ålesund med å fullføre byens innfartsvei, som har stått på vent i nesten 50 år, og her er heller ingen plan ferdig. Så det er på høy tid å få ut fingeren. Bodø har både jernbane og ferdig innfartsvei, like fullt får Bodø det samme statstilskuddet som Ålesund. Hvor er fornuften og hvem har skylden for all denne galskapen?

Ålesund har en Rutebilstasjon med god plass til å bygges ut til et tidsmessig trafikksenter for fremtiden i sentrum. Skal trafikkproblemene løses i sentrum må innfartsveien føre fram til en rundkjøring i Korsegt. Og videre ny gate over Storneset med bru over Brosundet, og ny sjøgate til Skutvika. Røysegata kobles til sjøgata. Her får bussene direkte innkjørsel til Rutebilstasjonen som er forbeholdt for bare busser. Broen på innfartsveien rives og trafikken fra Ellingsøytunnelen må kjøre til Sundgaten.

Meieriet har vel ingen byfunksjon lenger og det burde være på vei ut av byen til større landlige områder, der det passer best. Tomtene vil passe ypperlig til en etterlengtet ny skole. To fluer i en smekk er ikke hverdagskost her på berget.

Vi som bor i Torghallen sør protesterer mot den nye bruen over Brosundet. Både Strandgata og Ivar Aasensgate er boliggater med stor og økende trafikk. Så her må ny gate bygges på sørsiden til Skutvika og videre under Skarabroa og videre med ny bru over Steinvågssundet og videre langs sjøkanten. Da får noen en bedre sving og mindre stigning.