Det må være lov å spørre, for fastsetting av fartsgrenser virker flere steder helt vilkårlig. Gode, breie og rette veger i områder med liten eller ingen bebyggelse har redusert fartsgrense, f.eks. strekningen før og etter Brastadskiftet på riksveg 39. På smale og krokete veger andre steder, er fartsgrensen 80 km/t, selv om den farten åpenbart er altfor høy etter forholdene, f.eks. i Valldalen, der det nylig var en bussulykke. At Vegvesenet riktig påpeker at det ikke er påbudt å holde maksimal fart, er i beste fall en tynn forklaring. Slike eksempler finnes over hele landet, uforståelige fartsgrenser, som mange steder ikke respekteres. Det blir heller ikke bedre ved at Vegvesenets egne normer for fastsetting av fartsgrenser åpenbart brukes ulikt i ulike distrikt.

I Ålesundstunnelene er det bestemt innført strekningsmåling. Dette vil sannsynligvis føre til redusert fart, ned mot det lovlige for dem som kjører for fort i dag, og under det lovlige for dem som allerede er lovlydige. Men vil det redusere tallet på ulykker i tunnelene? Lite trolig, siden det har vært svært få ulykker i selve tunnelene. Det verste ulykkespunktet nær Ålesundstunnelene er avkjørselen til Valderøya på Ytterland. Her er det 80-grense forbi et svært trafikkert, og ikke altfor oversiktlig kryss. Her er det daglig flere nesten-ulykker, og altfor ofte alvorlige ulykker. Et tafatt Vegvesen har altfor lenge sett på dette, uten å gjøre noe. I stedet skal det innføres tiltak der potensialet for å redusere antall ulykker er lite. I praksis vil dette mest være skuebrød, slik midtdelerne vest for Lerstad-rundkjøringen er det.

Altfor mange ganger ser vi at det må alvorlige ulykker til, helst dødsulykker, før Vegvesenet foretar seg noe. På Valderøya er det like enkelt å innføre redusert fart som det var på Kverve, der det er 50-sone forbi et tilsvarende kryss. Kombinert med full stopp fra Valderøya, vil det bety en formidabel bedring av trafikksikkerheten. Størst ulykkesrisiko i selve tunnelene er svingen opp til Kverve fra Ålesund. Det er uansvarlig av Vegvesenet at grensen der ikke for lengst er redusert til 60 eller 70 km/t.

Vegvesenets tilsynelatende lemfeldige fartsgrenser svekker respekten for dem. «Gjenglemte» 30- eller 50-skilt der det en gang har foregått et vegarbeid, eller der vegen er uten hindringer etter arbeidstiden, fører til redusert respekt. At redusert fart med mer enn 20 km/t heller ikke varsles i h.t. skiltreglementet, viser at Vegvesenet ikke alltid følger egne regler.

Det kjøres i hovedsak fint på norske veger, selv om fartsgrensene mange steder ikke overholdes godt nok. Det trenger i seg selv ikke være farlig, men er med på å bryte ned den generelle respekten for en viktig del av Vegvesenets trafikksikkerhetsarbeid.