Leserinnlegg:

«Tar bussen – altfor seint»

Student Håvard Jåstad ved NTNU er langt fra fornøyd med busstilbudet i Ålesund.

  Foto: Håvard Myklebust

Dersom Ålesund skal bli en skikkelig studentby er faktisk kollektivtransport noe av det første som bør gjøres med

Ytring

Dette er ikke akkurat noe som appellerer til studenter som kommer fra Oslo, Trondheim eller Bergen – studentbyer som faktisk har et busstilbud.

Det er ingen hemmelighet at busstilbudet i Ålesund er under middels. Under middels er faktisk en positiv fremstilling av problemet, for ja det er et problem. Bystyret, fylket, skoleledelsen – ja alle vil at Ålesund skal være en universitetsby. Ja vi trenger studentboliger, ja vi trenger studenthus, men vi trenger også at 618-bussen er der når den skal og at den i det hele tatt kommer.

Les også: Bussreisende fra Skodje må betale dobbel pris

– 1 av 10 tidsnok

La oss hoppe litt over til kalde fakta. Ved et kjapt søk på Google finner man ut at det er 230 arbeidsdager i løpet av et år. Dersom vi er litt romslige og trekker fra 90 dager i ekstra lang skoleferie, sykedager og hjemmekontor, sitter vi igjen med 140 dager. Bruker man bussen både til og fra skole/møter utgjør dette 280 bussturer i løpet av et år. Siden jeg fikk beskjeden fra mine faddere i august 2016, har jeg prøvd å være observant på hvor ofte bussen faktisk kommer til oppsatt tid. I løpet av mitt første skoleår på NTNU talte jeg 13 punktlige avganger, noe som utgjør 4,64 prosent av alle avgangene jeg ventet på. 1–2 minutter forsinkelse skal jeg leve med, men hvis vi teller forsinkelser over dette kan vi være snille å si at bussen kommer tidsnok 1 av 10 ganger.

Bussjåfører reagerer: Ønsker billigere bussbillett med app

Nå tenker du kanskje at jeg er en bortskjemt, lat gutt som får penger av staten for å gå på skole, men som heller morer seg på byen litt for ofte. Ærlig svart, så gjør jeg faktisk det, slik som stort sett alle andre studenter gjør.

Hvis vi snur tanken litt på hodet, så kan man fint si at denne gutten heter FRAM og får penger av fylkeskommunen for å utføre oppdraget sitt. I stedet for å gjøre noe med problemet blir vi møtt med unnskyldninger om for mye trafikk, for mange passasjerer, for dårlig vær og for dårligere busser. Her må det bare understrekes med STOR rød strek: Dette er ikke bussjåførene sin feil, bussjåførene fortjener faktisk bedre.

– Åpne bakre dør

På #Ruter (Oslo og Akershus) sin hjemmeside står det at « … blikket er løftet fra kollektivtrafikk til mobilitetsløsninger, for å sikre utvikling av et stadig mer attraktivt tilbud til regionens innbyggere.». Hos AtB (Trondheim) står det «Vi har også et ansvar for å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt. For oss betyr det å finne gode løsninger som gjør det enkelt for deg som kunde å benytte kollektivtransport.»

FRAM sin hjemmeside står det: «Fram har omkring 20 millionar reisande i året». Kanskje dere kunne slengt inn et par ord om effektivitet og kundeservice for å i hvert fall late som dere bryr dere? Problemet kunne enkelt blitt løst ved å åpne den bakre døren slik at det ikke hoper seg opp på hvert eneste busstopp. Dette er en ordning som omtrent alle andre busselskap i Norge har innført, en ordning som fungerer fint basert på mitt inntrykk.

Bortskjemt, luksusproblemer, pirkete – si hva dere vil. Dersom Ålesund skal bli en skikkelig studentby er faktisk kollektivtransport noe av det første som bør gjøres med.

Håvard Jåstad
Student, Ålesund

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.