Brunstad fra Sykkylven har deltatt på messen i Stockholm de siste 14 årene. I år boltrer de seg på 160 kvadratmeter, mens tidligere år har de okkupert så mye som 200 kvadrat.

Men det koster penger. Rundt én million kroner estimerer markedskoordinator Inger-Marie Vågane. Hun mener det er uklart om investeringen gir avkastning for deres bedrift.

– Det er en diskusjon hvert år om vi skal delta eller ikke. Det er sjeldnere og sjeldnere at det gjøres konkrete avtaler her. Men vi kommer tilbake hvert år, for vi har ikke funnet en bedre måte å bruke pengene på. Kanskje vi heller kunne brukt dem på å invitere forhandlere til Sykkylven, eller arrangere noe eget i Stockholm?, spør hun.

– Vi har reist hit i ti år og ærlig talt tør jeg ikke la være. Dette er den eneste relevante messen i Skandinavia, mener Håkon Vad, daglig leder for Vad i Stordal.Messen er Vads største enkeltutgift på markedsføringsbudsjettet hvert år, og koster ifølge Vad «flere hundre tusen» kroner. Men satsingen er verdt det mener han.

– Vi kunne kanskje brukt pengene på annen markedsføring. Men det er her vi treffer alle våre forhandlere. Jeg vet om andre aktører som har hoppet over messen noen år, men det har de angret på.